SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy wychowania fizycznego I |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PPWM-PWF1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Ontogenetyczne i aksjologiczne podstawy wychowania fizycznego. Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami, przejawami i strukturą motoryczności człowieka z uwzględnieniem okresów ontogenezy oraz implikacji pedagogicznych związanych z rosnąca rolą ruchu jako elementu profilaktyki zdrowia. Zapoznanie z metodami oceny wieku rozwojowego oraz umiejętność praktycznej oceny poziomu motorycznego dziecka Kształtowanie prozdrowotnych postaw wobec ciała w różnych okresach życia.
Podstawowa wiedza dotycząca rozwoju somatycznego i motorycznego człowieka, higieny oraz zachowań prozdrowotnych.
Ćwiczenia. Cele wychowania fizycznego. Procesy wychowania i kształcenia fizycznego oraz ich funkcje i struktura. Prakseologiczny cykl racjonalnego przebiegu działania a proces wychowania i kształcenia fizycznego. Kształtowanie dyspozycji kierunkowych oraz społeczne czynniki wychowania w kulturze fizycznej. Znaczenie aktywności fizycznej i jej miejsce w wychowaniu fizycznym. Osobnicze i pozaosobnicze uwarunkowania w procesach wychowania i kształcenia fizycznego. Współczesne tendencje oraz propozycje modernizacji wychowania fizycznego. O pedeutologii oraz doborze na studia, kształceniu i przygotowaniu do pracy w dziedzinie kultury fizycznej. Sprawność fizyczna i motoryczność człowieka-podstawowe pojęcia i ich aspekty. Teoretyczne przesłanki procesu uczenia się i nauczania czynności ruchowych. Pomiar w badaniach nad sprawnością fizyczną i motoryczną człowieka. Rozwój struktury i funkcji w ontogenezie. Dymorfizm płciowy motoryczności człowieka. Czynniki kształtujące zdrowie człowieka. Postawa ciała. Prezentacje studentów wybranych testów sprawności fizycznej ogólnej dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (m.in. test Sekiety B., MTSF, EUROFIT). Praktyczna ocena poziomu sprawności fizycznej.
Ćwiczenia – obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, pomiar, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, metoda projektowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Warunkiem uzyskania zaliczenia są pozytywne oceny z wejściówek, kolokwiów, zadań praktycznych (indywidualnych, zespołowych), a także aktywność na zajęciach. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnie z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 60% punktów. Skala ocen: poniżej 60% ocena niedostateczna, 60-68% (3,0), 69-77% (3,5), 78-85% (4,0), 86-93% (4,5), 94-100% (5,0).
Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: 1 – średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50% oceny) oraz 2 – ocenę zaliczenia pisemnego (50 %).
Skala ocen: ndst (2,0), dostateczny (3,0), dostateczny plus (3,5), dobry (4,0), dobry plus (4,5), bardzo dobry (5,0);
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-12-2019 20:13)