SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Organizacje pozarządowe i instytucje kultury - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Organizacje pozarządowe i instytucje kultury
Kod przedmiotu 14.7-WP-PEDP-OPiIK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Bogdan Idzikowski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z instytucjonalizacją praktyki społecznej jako realizacji wzorów kulturowych i regularności zachowań ludzkich. Wdrożenie do pojęciowości z zakresu teorii organizacji, prakseologii i systemów społecznych. Stworzenie w świadomości studentów obrazu mapy instytucjonalnych podmiotów działalności kulturalnej i animacyjnej, zapoznanie z typologiami instytucji i organizacji pozarządowych.

Wymagania wstępne

Zaliczony kurs z przedmiotu teorie kultury i animacji.

Zakres tematyczny

Przedmiot wprowadza w problematykę i typologię organizacji pozarządowych i instytucji kultury, podstawy ich finansowania, strukturę organizacyjną i podział ról, formalno-prawne aspekty działalności instytucjonalnej, formy i metody pracy stosowane w tych instytucjach w zależności od ich przynależności organizacyjnej, role społeczno-zawodowe realizowane w ramach działalności statutowej wybranych organizacji pozarządowych i instytucji kultury w powiązaniu z profilem kształcenia na specjalności animacja kultury. Jako wiodące typy organizacji pozarządowych i instytucji kultury eksponuje się wielodziedzinowe instytucje kultury oraz stowarzyszenia społeczno-kulturalnej jako obszar orientacji zawodowej i społecznej animatorów kultury.

Metody kształcenia

Metoda podająco-systematyzująca na audytoryjnym wykładzie akademickim. Metoda prezentacji wybranej instytucji kultury w ramach wykładu i ćwiczeń. Metody aktywizujące w ramach ćwiczeń. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zakres wiadomości objętych treściami wykładu audytoryjnego wraz z treściami pochodzącymi z pracy własnej studenta będą sprawdzone testem jednokrotnego wyboru z progami punktowymi przy czym warunkiem uzyskania zaliczenia jest osiągnięcie minimalnej liczby punktów stanowiącej 60% możliwych do uzyskania w teście. Ocena końcowa wykładu jest oceną uzyskaną w teście z progami punktowymi.

Ocena końcowa

Oceną końcową jest oceną z wykładów.  

Literatura podstawowa

1.      Bobrowska E., Przemiany modelowe instytucji domu kultury, Kraków 1997.

2.      Golat R., Podstawy prawa kultury, Poznań 2006.

3.      Heinemann K., Wprowadzenie do socjologii sportu, Warszawa 1989.

4.      Idzikowski B., Stojanowska A., Układ strefowy Zielonej Góry a kulturalna infrastruktura miasta, "Rocznik Lubuski"  t. 24/2 LTN  1998

5.      Izdebski H., Fundacje i stowarzyszenia, Warszawa 1999.

6.      Kargul J., Słowińska S., Gancarz M., Z prądem i pod prąd. Lubuskie instytucje kultury w nowym ładzie społecznym, Zielona Góra 2004.

7.      Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.

8.      Pawlak W., Instytucje i zmiana instytucjonalna w teorii D. Northa, „Studia Socjologiczne” 1993, 

9.      Sułkowski Ł., Kulturowa zmienność organizacji, Warszawa 2002.

10.    Załuska M., Boczoń J., red., Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, Katowice 1998.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-11-2019 15:26)