SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Organizacje pozarządowe i instytucje kultury |
Kod przedmiotu | 14.7-WP-PEDP-OPiIK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z instytucjonalizacją praktyki społecznej jako realizacji wzorów kulturowych i regularności zachowań ludzkich. Wdrożenie do pojęciowości z zakresu teorii organizacji, prakseologii i systemów społecznych. Stworzenie w świadomości studentów obrazu mapy instytucjonalnych podmiotów działalności kulturalnej i animacyjnej, zapoznanie z typologiami instytucji i organizacji pozarządowych.
Zaliczony kurs z przedmiotu teorie kultury i animacji.
Przedmiot wprowadza w problematykę i typologię organizacji pozarządowych i instytucji kultury, podstawy ich finansowania, strukturę organizacyjną i podział ról, formalno-prawne aspekty działalności instytucjonalnej, formy i metody pracy stosowane w tych instytucjach w zależności od ich przynależności organizacyjnej, role społeczno-zawodowe realizowane w ramach działalności statutowej wybranych organizacji pozarządowych i instytucji kultury w powiązaniu z profilem kształcenia na specjalności animacja kultury. Jako wiodące typy organizacji pozarządowych i instytucji kultury eksponuje się wielodziedzinowe instytucje kultury oraz stowarzyszenia społeczno-kulturalnej jako obszar orientacji zawodowej i społecznej animatorów kultury.
Metoda podająco-systematyzująca na audytoryjnym wykładzie akademickim. Metoda prezentacji wybranej instytucji kultury w ramach wykładu i ćwiczeń. Metody aktywizujące w ramach ćwiczeń.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Zakres wiadomości objętych treściami wykładu audytoryjnego wraz z treściami pochodzącymi z pracy własnej studenta będą sprawdzone testem jednokrotnego wyboru z progami punktowymi przy czym warunkiem uzyskania zaliczenia jest osiągnięcie minimalnej liczby punktów stanowiącej 60% możliwych do uzyskania w teście. Ocena końcowa wykładu jest oceną uzyskaną w teście z progami punktowymi.
Ocena końcowa
Oceną końcową jest oceną z wykładów.
1. Bobrowska E., Przemiany modelowe instytucji domu kultury, Kraków 1997.
2. Golat R., Podstawy prawa kultury, Poznań 2006.
3. Heinemann K., Wprowadzenie do socjologii sportu, Warszawa 1989.
4. Idzikowski B., Stojanowska A., Układ strefowy Zielonej Góry a kulturalna infrastruktura miasta, "Rocznik Lubuski" t. 24/2 LTN 1998
5. Izdebski H., Fundacje i stowarzyszenia, Warszawa 1999.
6. Kargul J., Słowińska S., Gancarz M., Z prądem i pod prąd. Lubuskie instytucje kultury w nowym ładzie społecznym, Zielona Góra 2004.
7. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.
8. Pawlak W., Instytucje i zmiana instytucjonalna w teorii D. Northa, „Studia Socjologiczne” 1993,
9. Sułkowski Ł., Kulturowa zmienność organizacji, Warszawa 2002.
10. Załuska M., Boczoń J., red., Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, Katowice 1998.
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-11-2019 15:26)