SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji przez sztukę - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji przez sztukę
Kod przedmiotu 14.7-WP-PEDP-MEpS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marek Zadłużny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę i kompetencje potrzebne do tego, by w swojej przyszłej pracy zawodowej potrafili rozbudzić wrażliwość estetyczną, wywołać potrzebę kontaktu z pięknem, wykształcić umiejętność nadawania własnym myślom, uczuciom i marzeniom artystycznego kształtu. Uświadomienie znaczenia edukacji artystycznej we współczesnym świecie jako środka do rozwijania wrażliwości estetycznej i świadomości humanistycznej. Zapoznanie z najważniejszymi koncepcjami współczesnych pedagogów dotyczącymi edukacji z zastosowaniem różnych rodzajów sztuki. Zapoznanie z formami i metodami edukacji przez sztukę.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu studiowanego kierunku.

Zakres tematyczny

- cele, zadania i treści edukacji przez sztukę. Rola edukacji artystycznej w kształceniu osobowości człowieka;

- podstawy teoretyczne edukacji przez sztukę. Współczesne tendencje w edukacji artystycznej;

- omówienie podstawowych dziedzin sztuki jako dziedzin edukacji artystycznej: muzyka, plastyka (w tym fotografia), film, literatura, taniec oraz integracja w/w dziedzin sztuki;

- szkolne i pozaszkolne formy edukacji przez sztukę;

- zmiany w edukacji artystycznej pod wpływem rozwoju mediów. Recepcja sztuki współczesnej w wybranych grupach społecznych. Próba definicji sztuki popularnej i problematyka jej recepcji wśród pedagogów oraz w wybranych grupach społecznych;

- najważniejsze metody edukacyjne z zastosowaniem elementów muzycznych, np.: metoda Carla Orfa, metoda Zoltana Kodaly’a, metoda Dobrego Startu, metoda Ruchu Rozwijającego;

Metody kształcenia

Wiedza: metody podające - wykład informacyjny, metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, metody eksponujące - film.

Umiejętności: aktywizujące metody zespołowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z laboratorium – podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (50%). Opanowanie w podstawowym stopniu prezentowanych treści teoretycznych - kolokwium  (25%) oraz samodzielna prezentacja konspektu z wybranego z obszaru tematycznego zajęć (25%).

Ocena ostateczna – ocena ostateczna jest oceną z laboratorium.

Literatura podstawowa

Kataryńczuk-Mania L., Karcz J. 2002, Wybrane zagadnienia edukacji artystycznej dzieci i młodzieży, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra;

Chaciński J., 2004, Wybrane aspekty sztuki i edukacji artystycznej, Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej, Słupsk;

Dymara B. (red.), 2010, Dziecko w świecie sztuki, Impuls, Kraków;

Karolak W., 1998, Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa;

Wojnar I., 1980, Teoria wychowania estetycznego, PWN, Warszawa;

Plisiecki J. (red.), 2001, Sztuka jako wyzwanie edukacyjne, Wydawnictwo UMCS, Lublin;

Olbrycht K., Konieczna E., Skutnik J. (red.), 2008, Upowszechnianie kultury – wyzwaniem dla edukacji kulturalnej, wyd. Adam Marszałek dla UŚ, Toruń;

Zalewska-Pawlak M., 2001, Rola sztuki w wychowaniu. Polska tradycja edukacyjna, Wydawnictwo UŁ, Łódź;

Boguszewska A., Weiner A., 2002, 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III : edukacja plastyczno-muzyczna, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Literatura uzupełniająca

Nie dotyczy,

Uwagi

Zajęcia realizowane na sali tanecznej.


Zmodyfikowane przez dr Marek Zadłużny (ostatnia modyfikacja: 27-11-2019 10:24)