SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji przez sztukę |
Kod przedmiotu | 14.7-WP-PEDP-MEpS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę i kompetencje potrzebne do tego, by w swojej przyszłej pracy zawodowej potrafili rozbudzić wrażliwość estetyczną, wywołać potrzebę kontaktu z pięknem, wykształcić umiejętność nadawania własnym myślom, uczuciom i marzeniom artystycznego kształtu. Uświadomienie znaczenia edukacji artystycznej we współczesnym świecie jako środka do rozwijania wrażliwości estetycznej i świadomości humanistycznej. Zapoznanie z najważniejszymi koncepcjami współczesnych pedagogów dotyczącymi edukacji z zastosowaniem różnych rodzajów sztuki. Zapoznanie z formami i metodami edukacji przez sztukę.
Wiedza z zakresu studiowanego kierunku.
- cele, zadania i treści edukacji przez sztukę. Rola edukacji artystycznej w kształceniu osobowości człowieka;
- podstawy teoretyczne edukacji przez sztukę. Współczesne tendencje w edukacji artystycznej;
- omówienie podstawowych dziedzin sztuki jako dziedzin edukacji artystycznej: muzyka, plastyka (w tym fotografia), film, literatura, taniec oraz integracja w/w dziedzin sztuki;
- szkolne i pozaszkolne formy edukacji przez sztukę;
- zmiany w edukacji artystycznej pod wpływem rozwoju mediów. Recepcja sztuki współczesnej w wybranych grupach społecznych. Próba definicji sztuki popularnej i problematyka jej recepcji wśród pedagogów oraz w wybranych grupach społecznych;
- najważniejsze metody edukacyjne z zastosowaniem elementów muzycznych, np.: metoda Carla Orfa, metoda Zoltana Kodaly’a, metoda Dobrego Startu, metoda Ruchu Rozwijającego;
Wiedza: metody podające - wykład informacyjny, metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, metody eksponujące - film.
Umiejętności: aktywizujące metody zespołowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z laboratorium – podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (50%). Opanowanie w podstawowym stopniu prezentowanych treści teoretycznych - kolokwium (25%) oraz samodzielna prezentacja konspektu z wybranego z obszaru tematycznego zajęć (25%).
Ocena ostateczna – ocena ostateczna jest oceną z laboratorium.
Kataryńczuk-Mania L., Karcz J. 2002, Wybrane zagadnienia edukacji artystycznej dzieci i młodzieży, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra;
Chaciński J., 2004, Wybrane aspekty sztuki i edukacji artystycznej, Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej, Słupsk;
Dymara B. (red.), 2010, Dziecko w świecie sztuki, Impuls, Kraków;
Karolak W., 1998, Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, CODN, Warszawa;
Wojnar I., 1980, Teoria wychowania estetycznego, PWN, Warszawa;
Plisiecki J. (red.), 2001, Sztuka jako wyzwanie edukacyjne, Wydawnictwo UMCS, Lublin;
Olbrycht K., Konieczna E., Skutnik J. (red.), 2008, Upowszechnianie kultury – wyzwaniem dla edukacji kulturalnej, wyd. Adam Marszałek dla UŚ, Toruń;
Zalewska-Pawlak M., 2001, Rola sztuki w wychowaniu. Polska tradycja edukacyjna, Wydawnictwo UŁ, Łódź;
Boguszewska A., Weiner A., 2002, 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III : edukacja plastyczno-muzyczna, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Nie dotyczy,
Zajęcia realizowane na sali tanecznej.
Zmodyfikowane przez dr Marek Zadłużny (ostatnia modyfikacja: 27-11-2019 10:24)