SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Konstruowanie programów wychowawczo-profilaktycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Konstruowanie programów wychowawczo-profilaktycznych
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-KPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie przez studentów standaryzowanych programów profilaktycznych oraz nabycie umiejętności konstruowania programów profilaktycznych – indywidualnych i grupowych. 

Wymagania wstępne

Zapoznanie studentów z wybraną wiedzą dotyczącą profilaktyki społecznej. Kształtowanie umiejętności planowania profilaktyki zjawisk patologicznych oraz podejmowania i realizacji działań profilaktycznych jednostkowych i grupowych. 

Zakres tematyczny

Przegląd i analiza standaryzowanych programów profilaktycznych. Zasady konstruowania programów profilaktycznych według Z.B. Gasia i G. Świątkiewicz. Konstruowanie szkolnego programu profilaktyki - znaczenie diagnozy. Aspekty prawne konstruowania programów wychowawczo-profilaktycznych. Poznanie strategii postępowania profilaktycznego na różnych szczeblach w środowisku lokalnym - rozwijania zainteresowań i aktywizowania środowiska lokalnego. Zastosowanie podejścia systemowego w profilaktyce w planowanych przedsięwzięciach profilaktycznych - kształtowanie współpracy, grupowego rozwiązywania problemów i kształtowania kompetencji komunikacyjnych. Zastosowanie diagnozy w rozwiązaniach systemowych. Konstruowanie indywidualnych programów profilaktyki. 

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, metody problemowe, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium :

Zaplanowanie i skonstruowanie programu wychowawczo-profilaktycznego, prezentacja strategii profilaktycznych; dokonanie indywidualnej diagnozy dziecka i skonstruowanie indywidualnego programu profilaktycznego na przykładzie dziecka w roli (bohater rodziny, maskotka, kozioł ofiarny, niewidzialne dziecko)..

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych z laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. Borzucka-Sitkiewicz K., Profilaktyka społeczna - aspekty teoretyczno-metodyczne, Katowice 2013.

  2. Gaś Z., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.

  3. Karasowska A., Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa.

  4. Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002.

  5. Kowalski M in. Profilaktyka społeczna - edukacja - zdrowie. Twórcze wiązanie teorii i praktyki. Zielona Góra 2018.

  6. Kwaśniewski J. Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, Warszawa 2009.

      Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Seweryńska A., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004.

  2. Sobolewska Z., Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży: zasady projektowania zajęć, Warszawa 1993.

  3. Świątkiewicz G., Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002.

      Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 04-12-2019 15:24)