SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wsparcie i pomoc w sytuacjach kryzysowych w placówkach oświatowych i resocjalizacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wsparcie i pomoc w sytuacjach kryzysowych w placówkach oświatowych i resocjalizacyjnych
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-WPSK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Doliński
  • dr Monika Kaczmarczyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 5 0,33 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w problematykę interwencji kryzysowej,  wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczące prowadzenia procesów interwencyjnych w sytuacjach społecznych. Problematyka zajęć obejmuje opis i analizę zaburzeń zachowania klientów w kryzysie. Omawiane będą możliwości i ograniczenia w nawiązywaniu kontaktu, metody diagnozy, formy i rodzaje sytuacji kryzysowych, udział czynników sytuacyjnych, środowiskowych i osobowościowych w genezie występujących sytuacji kryzysowych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

  1. Wprowadzenie do zagadnienia – pojęcie, definicje, teorie, dynamika.
  2. Geneza i rozwój służb kryzysowych w Europie.
  3. Definiowanie kryzysu i jego cechy: podstawowa klasyczna teoria kryzysu, teorie uzupełniające, typy kryzysów
  4. Poznanie instytucji wspomagających ofiary.
  5. Doświadczenie kryzysu – zgłębienie zjawiska.
  6. Przemoc w rodzinie – rys historyczny.
  7. Ofiara w stanie kryzysu: charakter sfery behawioralnej, emocjonalnej.
  8. Procedury pomagania – charakter interwencyjny w pomaganiu.
  9. Elementy mediacji. 

Metody kształcenia

Wykład, studium przypadku, praca w grupach, analiza dokumentów, prezentacja audiowizualna, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: test dotyczący zagadnień omawianych podczas wykładów. 

Zaliczenie ćwiczeń: przygotowanie prezentacji na wybrany temat. 

Ocena końcowa:  średnia arytmetyczna ocen z obu form zajęć  (ćwiczeń i wykładu).

Literatura podstawowa

  1. Badura, Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej: poradnik dla pracowników socjalnych, Katowice 1999 r.
  2. Greenstone J.L., LevitonS.C., Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2006
  3. James R. K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2006
  4. Poraj G., Rostowski J., Zagrożenia życia rodzinnego, Łódź  2003 .
  5. Ames Richard K., Gilliand Burl E. : Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. - Warszawa : PARPA, 2006. - S. 569-618: Przemoc na terenie instytucji
  6. Lipczyński Andrzej : Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. - Warszawa : Difin, 2007. - S. 63-65: Komunikowanie autentyczności
  7. Nasiłowska-Barud Alicja : Choroba jak kryzys psychologiczny // W: Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości / red. Dorota Kubacka-Jasiecka, Krzysztof Budyń. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2004. - S. 17-27
  8. Kubacka - Jasiecka D, Interwencja kryzysowa. pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010.
  9. Sztander W., Rozmowy które pomagają, Warszawa 2011.
  10. Interwencja pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną : kontekst środowiskowy / Katarzyna Segiet ; Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu [W:] Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego / redakcja naukowa Tomasz Sosnowski, Wioleta Danilewicz, Mirosław Sobecki. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek ; Białystok : Uniwersytet w Białymstoku, 2016. – S. 467-479
  11. Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna : nowe ujęcia i możliwości / red. Dorota Kubacka-Jasiecka, Krzysztof Mudyń. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2008, PBW Brzeg, Wyd. 2003)
  12. Dialog motywujący : jak pomóc ludziom w zmianie / William R. Miller, Stephen Rollnick ; tł. Robert Andruszko. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2014. — 607

Literatura uzupełniająca

Każdorazowo podawana przez prowadzącego.

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 27-01-2020 22:41)