Trening umiejętności społecznych ma na celu zdobycie lub udoskonalenie kompetencji oraz umiejętności interpersonalnych, wykorzystywanych w kontakcie z klientami, tj. uczniami, jak i wychowankami. Zakres tematyczny obejmuje obszary: etyka zawodu wychowawcy, komunikacja interpersonalna, radzenie sobie ze stresem, trening zastępowania agresji, asertywność, poznanie specyfiki pracy w grupie, sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach i konfliktowych, dostosowywania tematyki, form i przebiegu zajęć do potrzeb grupy. Celem jest też wskazanie specyficznych narzędzi relacyjnych dla obszaru kontaktu społecznego o charakterze wychowawczym, terapeutycznym i resocjalizacyjnym.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu podstaw pedagogiki, psychologii.
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do warsztatów. Idea treningu interpersonalnego. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w zawodzie wychowawcy.
Budowanie autorytetu w grupie.
Mindfulness
Role grupowe.
Zawieranie i podtrzymywanie znajomości.
Aktywne słuchanie.
Uważność.
Zadawanie pytań.
Mówienie NIE – odmawianie oraz akceptowanie NIE odbiorcy.
Inicjowanie rozmowy, włączanie się i podtrzymywanie rozmowy.
Dyskutowanie.
Wyrażanie krytyki i reagowanie na krytykę.
Proszenie o pomoc i pomaganie innym.
Radzenie sobie z emocjami i uczuciami – rozpoznawanie emocji i odpowiednie ich wyrażanie.
Mówienie i przyjmowanie komplementów.
Metody kształcenia
Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym, trening z wykorzystaniem zapisu video.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z przygotowanej prezentacji oraz symulacji grupowej na jeden z powyższych tematów.
Literatura podstawowa
BAKER Jed, Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych. Trening komunikacji, zabawy i emocji dla dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Harmonia, 2016
HAMER Hanna : Rozwój umiejętności społecznych : jak skuteczniej dyskutować i współpracować : przewodnik dla nauczycieli. - Warszawa : Wydawnictwo "Veda", 1999
JACHNIS Anna : Psychologia organizacji : kluczowe zagadnienia. - Warszawa : Wydawnictwo "Difin", 2008.: Zachowania prospołeczne, kooperacja i konflikt w organizacji - S. 175-199
JUUL Jesper, Twoje kompetencje dziecko, Wydawnictwo MIND Dariusz Syska, 2011
KIJOWSKA Iwona : Syndrom wypalenia zawodowego u nauczycieli a ich kompetencje społeczne // W: Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia : zagrożenia i wyzwania. T. 1 / red. nauk. Mieczysław Plopa. - Elbląg : Wydawnictwo Śląskiej Uczelni Humanistyczno - Ekonomicznej, 2005. - S. 301-314
MAJEWICZ Piotr, MIKRUTA Adam, Kompetencje Pedagoga w Kontekście Teorii i Praktyki Edukacji Specjalnej, Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2008
MAJEWSKA-OPIEŁKA Iwona : Umysł lidera : jak kierować ludźmi u progu XXI wieku. - Warszawa : Wydawnictwo "Medium", 1998. - S. 149-169 : Znajomość ludzi
MANNIX Marlene - Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci z trudnościami wychowawczymi, Wydawnictwo Centrum Terapii Behawioralnej BIS s.c., 2014
MYERS David : Psychologia społeczna. - Poznań : Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2007
ROSENBERG, Marshall, W świecie porozumienia bez przemocy, Wydawnictwo MIND Dariusz Syska, 2014
WILLIAMS Mark, PENMAN Danny, Mindfulness Trening uważności, WydawnictwoEdgard, 2014
ZAWISZA-MASŁYK Ewa : Zachowania ryzykowne a kompetencje społeczne młodzieży gimnazjalnej // W: Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży : materiały z konferencji z okazji setnej rocznicy urodzin i dwudziestej piątej rocznicy śmierci profesora Jana Konopnickiego / red. Władysław Kubik, Bronisław Urban. - Kraków : Wydawnictwo WAM, 2005. - S. 261-276
Literatura uzupełniająca
Podawana na bieżąco przez prowadzącego.
Uwagi
Brak.
Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 27-01-2020 22:12)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.