SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening umiejętności społecznych w pracy nauczyciela i wychowawcy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening umiejętności społecznych w pracy nauczyciela i wychowawcy
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-TUS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Doliński
  • dr Monika Kaczmarczyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Trening umiejętności społecznych ma na celu zdobycie lub udoskonalenie kompetencji oraz umiejętności interpersonalnych, wykorzystywanych w kontakcie z klientami, tj. uczniami, jak i wychowankami. Zakres tematyczny obejmuje obszary: etyka zawodu wychowawcy, komunikacja interpersonalna, radzenie sobie ze stresem, trening zastępowania agresji, asertywność,  poznanie specyfiki pracy w grupie, sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach i konfliktowych, dostosowywania tematyki, form i przebiegu zajęć do potrzeb grupy.  Celem jest też wskazanie specyficznych narzędzi relacyjnych dla obszaru kontaktu społecznego o charakterze wychowawczym, terapeutycznym i resocjalizacyjnym.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu podstaw pedagogiki, psychologii. 

Zakres tematyczny

  1. Wprowadzenie do warsztatów. Idea treningu interpersonalnego. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w zawodzie wychowawcy. 
  2. Budowanie autorytetu w grupie.
  3. Mindfulness
  4. Role grupowe.
  5. Zawieranie i podtrzymywanie znajomości.
  6. Aktywne słuchanie.
  7. Uważność.
  8. Zadawanie pytań.
  9. Mówienie NIE – odmawianie oraz akceptowanie NIE odbiorcy.
  10. Inicjowanie rozmowy, włączanie się i podtrzymywanie rozmowy.
  11. Dyskutowanie.
  12. Wyrażanie krytyki i reagowanie na krytykę.
  13. Proszenie o pomoc i pomaganie innym.
  14. Radzenie sobie z emocjami i uczuciami – rozpoznawanie emocji i odpowiednie ich wyrażanie.
  15. Mówienie i przyjmowanie komplementów.

Metody kształcenia

Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym, trening z wykorzystaniem zapisu video.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z przygotowanej prezentacji oraz symulacji grupowej na jeden z powyższych tematów.  

Literatura podstawowa

  1. BAKER Jed, Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych. Trening komunikacji, zabawy i emocji dla dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Harmonia,  2016
  2. HAMER Hanna : Rozwój umiejętności społecznych : jak skuteczniej dyskutować i współpracować : przewodnik dla nauczycieli. - Warszawa : Wydawnictwo "Veda", 1999
  3. JACHNIS Anna : Psychologia organizacji : kluczowe zagadnienia. - Warszawa : Wydawnictwo "Difin", 2008.: Zachowania prospołeczne, kooperacja i konflikt w organizacji - S. 175-199
  4. JUUL Jesper, Twoje kompetencje dziecko, Wydawnictwo MIND Dariusz Syska, 2011
  5. KIJOWSKA Iwona : Syndrom wypalenia zawodowego u nauczycieli a ich kompetencje społeczne // W: Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia : zagrożenia i wyzwania. T. 1 / red. nauk. Mieczysław Plopa. - Elbląg : Wydawnictwo Śląskiej Uczelni Humanistyczno - Ekonomicznej, 2005. - S. 301-314
  6. MAJEWICZ Piotr, MIKRUTA Adam, Kompetencje Pedagoga w Kontekście Teorii i Praktyki Edukacji Specjalnej, Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2008
  7. MAJEWSKA-OPIEŁKA Iwona : Umysł lidera : jak kierować ludźmi u progu XXI wieku. - Warszawa : Wydawnictwo "Medium", 1998. - S. 149-169 : Znajomość ludzi
  8. MANNIX Marlene - Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci z trudnościami wychowawczymi, Wydawnictwo Centrum Terapii Behawioralnej BIS s.c., 2014
  9. MYERS David : Psychologia społeczna. - Poznań : Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2007
  10. ROSENBERG, Marshall, W świecie porozumienia bez przemocy, Wydawnictwo MIND Dariusz Syska, 2014 
  11. WILLIAMS Mark, PENMAN Danny, Mindfulness Trening uważności, Wydawnictwo Edgard, 2014
  12. ZAWISZA-MASŁYK Ewa : Zachowania ryzykowne a kompetencje społeczne młodzieży gimnazjalnej // W: Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży : materiały z konferencji z okazji setnej rocznicy urodzin i dwudziestej piątej rocznicy śmierci profesora Jana Konopnickiego / red. Władysław Kubik, Bronisław Urban. - Kraków : Wydawnictwo WAM, 2005. - S. 261-276

Literatura uzupełniająca

Podawana na bieżąco przez prowadzącego.

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 27-01-2020 22:12)