SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy nauczyciela psychologa: Rola psychologa w środowisku dydaktyczno-wychowawczym dziecka |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSCh-MPNP- RPSDW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy psychologa w placówkach oświatowych w kontekście kontekstów funkcjonowania dziecka
Przedmiot wymaga wcześniejszego opanowania wiedzy z zakresu biologicznych podstaw zachowań i psychologii rozwoju.
Analiza środowiska rodzinnego w ujęciu psychologicznym (rodzina jako system, zadania i strategie rodziny, modele funkcjonowania rodzin), pedagogicznym (rodzina, jako istotny element systemu wychowawczego wyznaczający warunki wychowania i rozwoju dziecka) i socjologicznym(analiza środowiska rodzinnego, jako grupy i instytucji wychowawczej funkcjonującej wewnątrz społeczeństwa i stanowiącej jego integralny składnik). Postawy rodzicielskie, rola więzi, nauka kontroli emocji i rozwiązywanie problemów a rozwój kompetencji społeczno- emocjonalnych dziecka. Analiza warunków rozwoju dziecka w rodzinach dysfunkcjonalnych . Analiza warunków rozwoju i wychowania dziecka w rodzinach z dzieckiem z niepełnosprawności lub przewlekłą choroba somatyczną.
Analiza środowiska szkolnego i jego znaczenie dla funkcjonowania dziecka: organizacja życia szkoły, klimat szkoły, postawy nauczycieli, osiągnięcia i trudności szkolne ucznia, znaczenie rywalizacji szkolnej, miejsce i pozycja dziecka w grupie rówieśniczej, komunikacja w szkole.
Procedury i dobre praktyki stosowane w działalności psychologicznej w różnych typach placówek oświatowych (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych ).
Diagnoza funkcjonalna dziecka w kontekście edukacji: standardy diagnozy, procedury diagnostyczne, etapy diagnozy.
Projektowanie i prowadzenie działań wspierających środowisko edukacyjne i wychowawcze dziecka.
Kompetencje zawodowe psychologa pracującego w edukacji. Rozwój zawodowy, kształcenie ustawiczne psychologów zatrudnionych w edukacji, superwizje.
Wykładowa prezentacja zagadnień i problemów badawczych związanych z rodziną w procesie uspołecznienia. Dodatkowo wykłady wzbogacone prezentacjami multimedialnymi odnoszącymi się do omawianych zagadnień.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwium zaliczeniowym i/lub referacie (80%)oraz aktywność na zajęciach (20%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Wykład – egzamin pisemny w formie testu i/lub formie opisowej
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.
Plopa M., Psychologia rodziny, Elbląg, 2005,
Krasowicz-Kupis G. i in. (2019). Diagnoza psychologiczna dziecka dla potrzeb edukacji. Wyd. Harmonia
Liberska H., Trempała J. (2020). Psychologia wychowawcza. Warszawa: PWN
Brophy J. (1998). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWN
· Dąbrowska-Jabłońska I. , Sytuacja szkolna dziecko urodzonego w zamartwicy. Rodzaje zagrożeń i możliwości pomocy.,
· Ochmański M. _ Alkoholizm ojców a sytuacja rodzinna i szkolna dzieci, Lublin, 2001,
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-03-2024 09:33)