SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika
Kod przedmiotu 05.7-WB-Biol2P-Ped-S19
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu teorii i praktyki pedagogicznej. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą

Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych 

Zakres tematyczny

Wykłady:

1. Organizacja systemu oświaty

2. Pozycja szkoły jako instytucji edukacyjnej

3. Modele współczesnej szkoły

4. Alternatywne formy edukacji

5. Ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania

6. Istota i funkcje wychowania

7. Proces wychowania 

8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole

9. Prawa ucznia w szkole 

10. Wspieranie samorządności szkolnej

11. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych 

12. Zagrożenia dzieci i młodzieży 

Ćwiczenia:

1. Znaczenie środowisk wychowawczych w rozwoju ucznia 

2. Rola nauczyciela - wychowawcy 

3. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej 

4. Funkcjonowanie klasy jako grupy społecznej  - grupy nieformalne, podkultury, sekty

5. Integracja w placówce oświatowej

6. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów

7. Zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się 

8. Nauczyciel jako osoba wspomagająca rozwój całożyciowy ucznia

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny 

Metody aktywizujące, pogadanka

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu zgodnie z progami punktowymi

Wykład: 

Ocena wg następującej skali 0-51% ocena niedostateczna, 52%-67%- dostateczna, 68%-83% dobry, 84-100% bardo dobry

Ćwiczenia 

Ocena wg następującej skali 0-51% ocena niedostateczna, 52%-67%- dostateczna, 68%-83% dobry, 84-100% bardo dobry

Ocena Końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z wykładów oraz ćwiczeń 

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Impuls, Kraków 2003.
  2. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008
  3. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, MENTOR, Chorzów 2003.
  4. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
  5. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. nauk. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Tom I- II, PWN, Warszawa 2003.
  6. Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, tom IV, red. nauk. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2010.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2020 08:54)