SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia uczenia się i wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia uczenia się i wychowania
Kod przedmiotu 05.8-WP-PPiWM-PUiW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie wiedzy dotyczącej mechanizmów psychologicznych wychowania i nauczania, umiejętność zastosowania tej wiedzy do rozumienia sytuacji wychowawczej.

Wymagania wstępne

Wiedza z podstaw psychologii.

Zakres tematyczny

Cele i zakres psychologii  wychowawczej i uczenia się.  Pojęcie wychowania i nauczania.Transmisje wpływu wychowawczego. Metody wychowawcze – rola kary, nagrody i modelowania w procesie wychowawczym. Uwewnętrznianie norm i rozwój moralny dziecka. Różnice indywidualne w edukacji  i wychowaniu. Potrzeby wychowawcze na poszczególnych etapach rozwoju. Wychowanie a rozwój dziecka. Środowiska wychowawcze, ich pozytywny i negatywny wpływ na kształtowanie osobowości dziecka. Mechanizmy wychowania w szkole i rodzinie. Rola rodzica i rola nauczyciela w kontekście samorozwoju. Psychologiczna analiza wybranych środowisk i problemów wychowawczych. Wspieranie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Metody kształcenia

Wykład, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia własne, key study, prace pisemne, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: dyskusje, test oraz projekty Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z trakcie semestru.

Literatura podstawowa

Brzezińska A.,Edukacja. [w:] Strelau J., ( red.) Psychologia. Podręcznik akademicki - Gdańsk, 2000

Dembo.M.H., Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa,1997

Mietzel G.,, Psychologia kształcenia. Gdańsk, 2002

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza. Warszawa, 2002

 

Literatura uzupełniająca

 

Pozostała literatura ustalana każdorazowo przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 20:02)