SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia uczenia się i wychowania |
Kod przedmiotu | 05.8-WP-PPiWM-PUiW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zdobycie wiedzy dotyczącej mechanizmów psychologicznych wychowania i nauczania, umiejętność zastosowania tej wiedzy do rozumienia sytuacji wychowawczej.
Wiedza z podstaw psychologii.
Cele i zakres psychologii wychowawczej i uczenia się. Pojęcie wychowania i nauczania.Transmisje wpływu wychowawczego. Metody wychowawcze – rola kary, nagrody i modelowania w procesie wychowawczym. Uwewnętrznianie norm i rozwój moralny dziecka. Różnice indywidualne w edukacji i wychowaniu. Potrzeby wychowawcze na poszczególnych etapach rozwoju. Wychowanie a rozwój dziecka. Środowiska wychowawcze, ich pozytywny i negatywny wpływ na kształtowanie osobowości dziecka. Mechanizmy wychowania w szkole i rodzinie. Rola rodzica i rola nauczyciela w kontekście samorozwoju. Psychologiczna analiza wybranych środowisk i problemów wychowawczych. Wspieranie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wykład, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia własne, key study, prace pisemne, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: dyskusje, test oraz projekty Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z trakcie semestru.
Brzezińska A.,Edukacja. [w:] Strelau J., ( red.) Psychologia. Podręcznik akademicki - Gdańsk, 2000
Dembo.M.H., Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa,1997
Mietzel G.,, Psychologia kształcenia. Gdańsk, 2002
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza. Warszawa, 2002
Pozostała literatura ustalana każdorazowo przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 20:02)