SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja seksualna |
Kod przedmiotu | 12.7-WP-PPiWM-EdSe |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy na temat seksualności człowieka, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Ukształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i współpracy z rodzicami w tym zakresie.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.
Seksualność człowieka. Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne człowieka. Seksualność człowieka w cyklu życia. Rozwój psychoseksualny dzieci. Pojęcie normy w seksuologii. Rozwojowa norma seksualna. Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne. Wychowanie a role płciowe. Socjalizacja i obyczajowość seksualna. Rola rodziców oraz nauczycieli przedszkola i szkoły we wspieraniu rozwoju psychoseksualnego dzieci. Zagadnienia przemocy seksualnej wobec osób dorosłych i dzieci – typy przemocy, objawy wykorzystywania, prawo a przemoc seksualna. Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych.
Wykład konwersatoryjny, prezentacja, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.
Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć oraz ocena pracy indywidualnej „Rola nauczyciela we wspieraniu rozwoju psychoseksualnego dzieci w wieku przedszkolnym”. Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.
-
Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-11-2019 10:44)