SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja seksualna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja seksualna
Kod przedmiotu 12.7-WP-PPiWM-EdSe
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy na temat seksualności człowieka, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Ukształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i współpracy z rodzicami w tym zakresie.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.

Zakres tematyczny

Seksualność człowieka. Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne człowieka. Seksualność człowieka w cyklu życia. Rozwój psychoseksualny dzieci. Pojęcie normy w seksuologii. Rozwojowa norma seksualna. Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne. Wychowanie a role płciowe. Socjalizacja i obyczajowość seksualna. Rola rodziców oraz nauczycieli przedszkola i szkoły we wspieraniu rozwoju psychoseksualnego dzieci. Zagadnienia przemocy seksualnej wobec osób dorosłych i dzieci – typy przemocy, objawy wykorzystywania, prawo a przemoc seksualna. Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, prezentacja, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.

Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć oraz ocena pracy indywidualnej „Rola nauczyciela we wspieraniu rozwoju psychoseksualnego dzieci w wieku przedszkolnym”. Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Bancroft J., Seksualność człowieka, Wrocław 2011.
  2. Beisert M., Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych  dzieci i młodzieży, „Dziecko Krzywdzone”, 2006, nr 16.
  3. Beisert M., Seks twojego dziecka, Poznań 1991.
  4. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym: konteksty pedagogiczne i psychologiczne, Lublin 2002.
  5. Izdebski Z., Rozwój seksualny, [w:] B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.
  6. Jak bardzo niebezpieczny jest Internet – raport z projektu Netochron, Warszawa 2009, online: www.netochron.pl.
  7. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A., Edukacja seksualna, Warszawa 2006.
  8. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005.
  9. Piotrowska K., Rozwój seksualny dzieci, Warszawa, Wyd. Natuli, 2018
  10. Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Warszawa 2008.
  11. Seksualność człowieka w cyklu życia, red. M. Beisert, Warszawa 2006.
  12. Zielona-Jenek M., Chodecka A., Jestem dziewczynką, jestem chłopcem: jak wspomagać rozwój seksualny dziecka,Gdańsk 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Beisert M., Psychologia zaburzeń seksualnych, [w:] Psychologia kliniczna, T. II, red. H. Sęk, Warszawa 2007.
  2. Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K, (Zbyt)młodzi rodzice, Warszawa 2011.
  3. Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku: studium badawcze, Kraków 2012.
  4. Wojciechowska J. Stereotypy ról płciowych w rozwoju tożsamości płciowej u dzieci. w: Brzezińska A., Jabłoński S., Marchow M. (red.). Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa. Fundacja Humaniora, Poznań 2003

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-11-2019 10:44)