SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty teatralne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty teatralne
Kod przedmiotu 03.3-WP-PPiWM-WT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Małgorzata Paszkier-Wojcieszonek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

- Zdobycie wiedzy o teatrze dziecięcym.

- Przygotowanie praktyczne i teoretyczne do pracy z dziećmi poprzez teatr.

- Rozwijanie wyobraźni i kreatywności poprzez zajęcia teatralne.

- Wzbogacanie słownictwa literackiego poprzez pracę ze słowem.

- Rozwijanie zainteresowań literaturą polską.

- Radzenie sobie z emocjami w sytuacjach społecznych. Wejście w określone role społeczne.

- Wyzwalanie radości tworzenia poprzez zabawę z elementami teatru.

- Nabywanie umiejętności pracy z grupą, wychowanie w zespole.

- Rozwijanie indywidualnych myśli, zdolności oraz ekspresji twórczej..

- Zdobycie umiejętności odreagowanie napięć i leków oraz nabycie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania problemów, konfliktów.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

1. Praca z młodym aktorem.

- Ćwiczenia i zabawy ośmielające, integrujące, koncentrujące otwierające uczestników jako podstawa zajęć teatralnych.

- Mowa sceniczna, pełne wyrażenie głosem. Emisja głosu i dykcja w teatrze dziecięcym.

- Ciało w ruchu.

2. Jak przenieść tekst literacki na obraz sceny.

- Wiersze jako materiał literacki do wystawienia na scenie .

- Przygotowanie przedstawienia teatralnego na podstawie bajki, opowiadania.

- Tworzenie scenariusza do spektaklu.

3. Muzyka jako środek wyrazu w teatrze.

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne w przestrzeni scenicznej, prezentacje, metody ekspresyjne, praca indywidualna, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena ćwiczeń – aktywne uczestnictwo w zajęciach, samodzielne przygotowanie etiud teatralnych , praca z grupie i prezentacja grupowa etiud teatralnych.

Ocena ostateczna – ocena ostateczna jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.Zofia Wójcik „Zabawa w teatr”.Wybór scenariuszy dla dzieci. Część 1, 2, 3.

2. Clifford Sara, Anna Herrmann „Teatr przebudzenia Drama. Praktyczny przewodnik dla instruktorów prowadzących   

     zajęcia teatralne z młodzieżą, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2004.

3. Janina Stadnicka  „Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998

4. Barbara Broszkiewicz i Jerzy Jarek „ Warsztaty edukacji teatralnej”. Teatr dziecięcy. Wydawnictwo Europa 2009

5. Aleksander Maksymiak „ Teatr w szkole”. Wydawnictwo Siedmioróg , 2006.

6. Mieczysława Walczak-Deleżyńska „Aby język giętki”. Wydawnistwo AST Kraków 2004

  7. Wiesław Karolak „ Sztuka jako zabawa”. Wydawnictwa CODN 1997.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-02-2020 19:12)