SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji plastycznej I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji plastycznej I
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MEP1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami oraz  dziedzinami z obszaru sztuk wizualnych. Zapoznanie ze środkami wyrazu artystycznego w plastyce.

Rozwijanie umiejętności manualnych, myślenia twórczego, kreatywności i wyobraźni uczestników. Nauka praktycznego wykorzystania różnorodnych materiałów, narzędzi i technik plastycznych w celu opracowywania autorskich scenariuszy zajęć oraz prowadzenia warsztatów. Nauka analizy i oceny powstałych prac plastycznych oraz zrealizowanych warsztatów twórczych.

Wymagania wstępne

Wiedza zawarta w programie nauczania przedmiotu plastyka w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz z wiedza z podstaw edukacji plastycznej. Podstawy psychologii rozwoju dziecka.

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do problematyki przedmiotu: kompozycja plastyczna, problemy barwy, linia i plama w pracach plastycznych, kompozycje przestrzenne, problem różnicowania faktur w pracach plastycznych (wykorzystanie techniki kolażu). Zapoznanie z techniką grafiki warsztatowej – szablonem oraz kalkografem. Ekspresja i emocje wyrażane poprzez sztukę – przykłady i założenia sztuki abstrakcyjnej (prace wykonane techniką pasteli olejnych oraz farb akrylowych). Konstruowanie konspektów – scenariuszów zajęć (w tym: cele ogólne i szczegółowe, metody nauczania, środki dydaktyczne, techniki plastyczne, formy nauczania. Przebieg zajęć, fazy wprowadzającej, realizacyjnej i podsumowującej. Warsztaty twórcze – przykłady autorskich scenariuszy omówione przez prowadzącego, analiza przeprowadzonych przez studentów warsztatów artystycznych. Propozycje scenariuszy opracowane przez studentów – wykorzystanie w kreatywny sposób technik plastycznych do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą. Nauka interpretacji i omawiania prac plastycznych oraz analiza kryteriów ich oceniania. Przegląd i omówienie prac każdego ze studentów – ewaluacja semestralna.

Metody kształcenia

Zajęcia mają charakter warsztatów twórczych, w trakcie których wyróżnić można następujące metody pracy: ćwiczenia praktyczne, prezentacje i opisy, pogadanki, dyskusje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Student oceniany jest na podstawie: przygotowania do zajęć (30%),  aktywnego w nich uczestnictwa (30%), umiejętności analizy i wyciągania wniosków na podstawie powstałych prac (10%), przeglądu prac i podsumowania końcowego (30%).

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Karolak W., Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Warszawa 1998.
  2. Szuman S., Sztuka dziecka, Warszawa 1990.
  3. Trojanowska A., Dziecko i plastyka, Warszawa 1983.
  4. Podręczniki do plastyki dla klas IV-VIII.

Literatura uzupełniająca

  1. Józefowski E., Książka o książkach, Zielona Góra 1999.
  2. Nęcka E., Trening twórczości, Kraków 1998.
  3. Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-11-2019 16:53)