SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoretyczne podstawy pedagogiki przedszkolnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoretyczne podstawy pedagogiki przedszkolnej
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPiWM-TPPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi teoriami człowieka jako podstawą pedagogiki i edukacji w dzieciństwie. Poszerzenie wiedzy studentów w zakresie wybranych zagadnień dotyczących edukacji przedszkolnej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza w zakresie pedagogiki przedszkolnej i metodyki pracy w przedszkolu.

Zakres tematyczny

Wybrane teorie człowieka jako podstawa pedagogiki i edukacji w dzieciństwie. Konstruktywizm, etnocentryzm, emancypacja, fenomenologiczna perspektywa pedagogiki. Od perenializmu do pajdocentryzmu. 

Teorie dziecka i dzieciństwa. Podmiotowość w edukacji przedszkolnej.

Wychowanie moralne,  przez pracę i do czasu wolnego dziecka przedszkolnego.

Optymalny model w wychowaniu małego dziecka. Wychowanie liberalne, autorytarne, demokratyczne.

Paradygmaty edukacji – adaptacyjny, krytyczno-twórczy. Argumenty za i przeciw.

Programy w edukacji dzieci. Pojęcie programu. Cechy programu (jasność, jawność, odpowiedzialność nauczyciela). Istota programowania edukacyjnego. Kryteria poprawności programu. Rodzaje programów edukacyjnych.

Dokumenty regulujące edukację przedszkolną dzieci. Omówienie aktualnych dokumentów, raportów, ustaw regulujących pracę przedszkola.

Kadra pedagogiczna przedszkoli i form przedszkolnych. Style pracy nauczyciela przedszkola. Tendencje w podejściu do wychowawców dzieci w wieku przedszkolnym: rodzice – wychowawcami i nauczycielami własnych dzieci, zorganizowane formy opieki, zakłady kształcenia nauczycielek, wzrost poziomu wykształcenia nauczycieli przedszkola.

Przedszkole miejscem przemocy symbolicznej. Teoria przemocy symbolicznej P. Bourdieau. Pojęcie przemocy symbolicznej. Przejawy przemocy symbolicznej w przedszkolu. Kategorie przemocy.

Metody kształcenia

Wykład – konwencjonalny, problemowy  i konwersatoryjny.

Ćwiczenia – praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów.

Ćwiczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów,  wypowiedzi pisemnej, pozytywnie ocenionych prac wykonanych na zajęciach

Ocena końcowa

Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z ćwiczeń (50%) i wykładów (50%).

Literatura podstawowa

  1. Bourdieau P., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001.
  2. Bruner J., Poza dostarczone informacje: studia z psychologii poznania, Warszawa 1978.
  3. Falkiewicz-Szult M., Przemoc symboliczna w przedszkolu, Kraków 2006.
  4. Lewowicki T., W stronę paradygmatu edukacji podmiotowej, „Edukacja” 1991, 1.
  5. Orłowska B.A., Olczak A., Program i podręcznik we wczesnej edukacji dzieci: wybrane zagadnienia, Gorzów 2011.
  6. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna: metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.
  7. Waloszek D., Program w edukacji dzieci: geneza, istota, kryteria, Warszawa 2005

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

Literatura uzupełniająca

  1. Olczak A., Między wolnością a powinnością w wychowaniu, „Wychowanie na Co Dzień” 2004, 9.
  2. Siarkiewicz E., Ostatni bastion, czyli jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola, Kraków 2000.
  3. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
  4. Waloszek D., Nauczyciel i dziecko: organizacja warunków edukacji przedszkolnej, Zielona Góra 1998.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 21:44)