SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Etapy i metody nauki czytania i pisania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Etapy i metody nauki czytania i pisania
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-EiMNCP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie i rozumienie psychofizjologicznych podstaw, złożoności i przebiegu procesu czytania;  Poznanie różnych metod nauki czytania i pisania, kryteriów ich wyróżniania, analiza pod kątem ich mocnych i słabszych stron w zależności od potrzeb uczącego się, kontekstu i rodzaju języka, w którym przebiega nauka. Poznanie  zasad  i etapów pracy nad czytaniem i pisaniem zgodnie z przyjętą metodą. 

Wymagania wstępne

Sprawne posługiwanie się umiejętnością czytania i pisania. Podstawowa wiedza o języku polskim.

Zakres tematyczny

1. Psychofizjologiczne podstawy procesu czytania i pisania. Sprawności niezbędne do opanowania czytania i pisania.

2. Złożoność czytania  i pisania jako aktywności intelektualnej . Etapy i poziomy nabywanej umiejętności czytania i pisania.

3. Metody nauki czytania- metody analityczne, syntetyczne, analityczno-syntetyczne i ich ilustracje ( M.Falski, F.Przyłubscy, M.Bogdanowicz, J.Cieszyńska, I.Majchrzak, B.Rocławski, G.Doman). Analiza wybranych metod. Praca z elementarzem i innymi materiałami do nauki czytania i pisania.

4. Ocena przydatności wybranych metod do nauki czytania i pisania w języku polskim.

5. Trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania.

Metody kształcenia

Praca z tekstem, praca z materiałami multimedialnymi, dyskusje grupowe, rozwiązywanie problemów, analiza przypadków

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest pozytywnie oceniona prezentacja referatu, pozytywnie zaliczone kolokwium, pozytywnie oceniona aktywność na zajęciach.

Literatura podstawowa

1. Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.

2.  Wróbel T., Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym, Warszawa 1985.

3. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy w edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

4. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

5. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Warszawa 1989.

6. Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać: poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2006.

7. Majchrzak I., Wprowadzenie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.

8. Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać?, Bydgoszcz 1992.

 

Literatura uzupełniająca

1. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa 1993.

2. Brzezińska A., red., Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, Warszawa 1987.

3. Vos J., Dryden G., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000.

4. Łazowska H., Mikiciuk B., Moritz B., Co zrobić, aby ułatwić dziecku naukę czytania i pisania?, Kraków 2002.

5. Marzano R.J., Paynter D.E., Trudna sztuka pisania i czytania, Gdańsk 2004.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 19:18)