SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej
Kod przedmiotu 13.0-WP-PPiWM-PESPrz
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Hanna Uździcka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi gatunkami i morfologią flory i fauny polskiej oraz procesami zachodzącymi w ekosystemach. Wykształcenie umiejętności oznaczania gatunków i wykonywania zbiorów przyrodniczych.Wprowadzenie studentów w kluczowe zagadnienia dotyczące wiedzy o społeczeństwie.  Przybliżenie problematyki społeczności lokalnej, regionalnej, wspólnoty narodowej i międzynarodowej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Tematyka społeczna 1. Człowiek w społeczeństwie - konteksty rodzinny, edukacyjny, zawodowy 2. Funkcjonowanie człowieka w małej społeczności - gmina, powiat, województwo, samorządność 3. Funkcjonowanie człowieka we wspólnocie narodowej - naród, ojczyzna, patriotyzm4. Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej - demokracja, władze państwowe, Konstytucja RP5. Polska krajem Unii Europejskiej 6. Prawa obywatelskie - w świetle Konstytucji RP i Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela 7. Szanse i zagrożenia współczesnego świata. Tematyka przyrodnicza  8. Charakterystyka morfologiczna organów roślin (korzeń, pęd, liść, kwiat, owoc i nasienie ) z uwzględnieniem okazów zielnikowych. 9. Oznaczanie gatunków roślin zielnych i zdrewniałych występujących w najbliższym otoczeniu. 10. Środowisko życia, morfologia, odżywianie, funkcje ekologiczne, rozmnażanie wraz z cyklem rozwojowym oraz etologiafauny polskiej wraz z oznaczaniem jej gatunków. 11. Biotop i biocenoza podstawowych ekosystemów polskich, procesy w nich zachodzące i udział człowieka w ich funkcjonowaniu. 12. Prowadzenie i analiza zbiorów przyrodniczych.

Metody kształcenia

Dyskusja, analiza dokumentów, debata, metody działań praktycznych, pokaz, projekty grupowe, burza mózgów, wycieczka dydaktyczna, film dydaktyczny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie wszystkich zadań przewidzianych w programie (w tym m.in.: plakatów, map myśli do poszczególnych tematów) oraz aktywna obecność na zajęciach, udział w dyskusji.Ocena końcowa to średnia ocen cząstkowych zgromadzonych w ciągu semestru.

Literatura podstawowa

1. Botanika, red. Polakowski B., Warszawa 1998.

2.Chudoba S. :Zoologia, PWN, W-wa, 2003

3.Garms H. : Rośliny i zwierzę ta Europy, Wyd. Edukacyjne Res Polonia, 2000

4.Jerzak L., Radkiewicz J., Uździcka ., Przewodnik do ćwiczeń biologicznych, Zielona Góra 1998.

5.Leksykon zwierząt od A do Ż., pr .zb. red. Zasieczna B., Muza. W-wa, 2000.

6.Podbielkowski Z., Roślinność kuli ziemskiej, W-wa, 1996.

7.Przewodnik po przyrodzie. W-wa, 1993.

8.Seneta W., Dendrologia, W-wa 1998.

9 .StichmannW., Kretzschmar E., Spotkania z przyrodą; Rośliny, Zwierzę ta., Multico 2006.

10.Szaferowa J., Poznaj 100 roślin., W-wa 2004.

11.Szweykowska A.,Szweykowski J., Botanika, T.1, Morfologia, W-wa,2004.

12.Szweykowska A., Sweykowski J., Botanika,T.2. Systematyka, W-wa, 1998.

13. Podstawy prawa i wiedzy o społeczeństwie w pigułce, red. A. Gacka-Asiewicz, Warszawa 2016, Wyd. Beck.

14. Wiłkomirska A., Wiedzieć i rozumieć, aby być obywatelem,Warszawa 2013, Wyd. UW.

Literatura uzupełniająca

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Deklaracja praw człowieka i obywatela.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 12:44)