SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka zajęć komputerowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka zajęć komputerowych
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MZK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 45 3 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie i organizacja warsztatu pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia komputerowe w przedszkolu oraz w nauczaniu początkowym. Umiejętność doboru podręczników i odpowiedniego oprogramowania komputerowego do zajęć w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej. Poznanie metodycznych rozwiązań w zajęciach komputerowych. Zapoznanie studenta z metodyką kodowania i programowania na poziomie elementarnym. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności konieczne do organizowania warsztatu pracy nauczyciela. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowa wiedza o mediach i multimediach. Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.

Zakres tematyczny

Laboratorium

Znaczenie komputera w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zajęcia komputerowe według nowej podstawy programowej. Treści kształcenia w zakresie zajęć komputerowych. Przegląd i analiza ćwiczeń i zadań w podręcznikach do zajęć komputerowych.Zasada poglądowości w praktyce.Stosowane metody nauczania-uczenia się w zajęciach komputerowych. Metodyczne wskazówki przygotowania i prowadzenia zajęć komputerowych. Technologie informacyjne w wybranych zasadach kształcenia zajęć komputerowych.  Edukacyjne zasoby Internetu. Metodyka wykorzystania multimedialnych pomocy w zajęciach komputerowych.
Wiedza i umiejętności medialne nauczyciela. Kryteria oceny oraz metody sprawdzania osiągnięć ucznia w zakresie zajęć komputerowych.
Bezpieczeństwo i higiena pracy na zajęciach komputerowych. Programowanie, języki programowania, znaczenie umiejętności programowania dla dalszego rozwoju dziecka, korzyści rozwojowe i edukacyjne umiejętności programowania. Kodowanie na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej -  materiały dydaktyczne wprowadzające do zajęć w zakresie kodowania. Elementy programowania w języku Scratch Junior, Scratch oraz Python. Praca na platformie PixBlocks.
Praca w grupach: projekty zajęć przygotowanych przez studentów w zakresie elementarnego nauczania programowania dla dzieci.
Przegląd, prezentacja i i omówienie przygotowanych projektów. 

Metody kształcenia

Laboratoria – pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria
Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

 

 

Literatura podstawowa

  1. Juszczyk S., red., Metodyka nauczania Informatyki w szkole, Toruń 2001.
  2. Sweigart A., Bawimy się, programując w Scratchu, Warszawa, 2017.
  3. Świć A., Kodowanie na dywanie, w przedszkolu, w szkole i w domu, Opole, 2017.
  4. Resnick M., Umaschi-Bers M.,Oficjalny podręcznik Scratchjr, Warszawa, 2016.

Literatura uzupełniająca

  1. Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 2002.
  2. Bruner J., W poszukiwaniu teorii nauczania, Warszawa 1974.
  3. Furmanek M., red., Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  4. Kruszewski K., Sztuka nauczania: czynności nauczyciela, T. I-II, Warszawa 2002.
  5. Perry G., Miller D., Programowanie dla początkujących w 24 godziny, Warszawa 2016.

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny na platformie e-learningowej Zakładu.


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 01-12-2019 18:46)