Zapoznanie studentów z praktycznymi przykładami różnych form umuzykalniających i rytmiki. Rozwijanie świadomych wyobrażeń muzycznych, słuchu muzycznego, postawy twórczej u studentów, niezbędnych w pracy z dziećmi.
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać podstawowa wiedzę z zakresu kultury, muzycznej, psychologii, muzyki, pedagogiki zdolności,
Zakres tematyczny
O pedagogice rytmu i ruchu. Różne formy działalności muzycznej dziecka. Planowanie pracy umuzykalniającej z dziećmi. Wybrane sposoby rozwiązań metodycznych. Przykłady zajęć umuzykalniających. Różne rodzaje aktywności w metodzie rytmiki. Przykłady zajęć z zakresu rytmiki. Ćwiczenia i zabawy kształcące poczucie metrum i tempa. Opowieści ruchowe. Ćwiczenia stymulacyjne według koncepcji R. Klóppel i S. Vliex (indywidualne JA, w parach TY i JA, grupowe MY). Interpretacje ruchowe wybranych utworów muzycznych. Prezentacje ruchowe w opracowaniu własnym (improwizacje ruchowe na zadany temat, kanony rytmiczne, wariacje, rondo, formy dwu i wieloczęściowe, itp.). Charakterystyka warsztatów umuzykalniająco-rytmicznych dla dzieci. Prezentacje scenariuszy zajęć umuzykalniających z rytmiką.
Metody kształcenia
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy, ćwiczeniowe, warsztatowe.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Opracowanie cyklu zajęć umuzykalniających i zabaw muzyczno-ruchowych dla dzieci.
Literatura podstawowa
Bissinger-Ćwierz U., Animacja muzyczna w pedagogice zabawy, Lublin 1999.
Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jagues Dalcroze i jego rytmika, Warszawa 1991.
Dasiewicz -Tobiasz A, Kępska A., Rytmika w kl. I-III, Warszawa 1985.
Herdtweck W., Warsztaty rytmiki dla dzieci, Kielce 2005.
Klóppel R, Vliex S., Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995.
Kronenberger M., Rytmika, Łódź 2006.
Krzyzowska T., Zabawy z piosenką, Katowice 2005.
Loba-Wilgocka U., Zabawa z piosenką, Poznań 1992.
Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.
Podolska B., Rytmika w przedszkolu, Kraków 2006.
Przybylska K., Zabawy i ćwiczenia muzyczno-ruchowe w kl. I-III, Warszawa 1975.
Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży do percepcji sztuki, [w] Sztuka i dorastanie dziecka, red. M. Tyszkowa, Warszawa-Poznań 1981, s. 231-232.
Śmiechowski R., Z muzyką przez wieki i kraje: historia muzyki, Warszawa 1993.
Literatura uzupełniająca
Bissinger-Ćwierz U., Muzyka i ruch dla każdego, Lublin 2000.
Kataryńczuk-Mania L., Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu – twórczym działaniem dziecka i nauczyciela, [w:] Z zagadnień poznawczych, kulturowych i dydaktycznych muzyki, T. II, red. I. Marciniak, Zielona Góra 1996.
Kataryńczuk -Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009.
Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej: studium metodyczno-badawcze, Katowice 2005.
Kurcz J., Muzyczne audycja radiowe dla klas I-III i ich recepcja, [w:] Krakowska koncepcja wychowania muzycznego, red. Z. Burowska, J. Kurcz, A. Wilk, Kraków 1993.
Lenartowska J., Wesołe zabawy rytmiczne, Warszawa 1970.
Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III, Warszawa 1988.
Sacher W.A., Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Kraków 1999.
Siemkowicz J., Ćwiczenia muzyczno-ruchowe, Warszawa 1972.
Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.
Szałek A., Koncepcja Carla Orffa w kreatywnych działaniach muzycznych ucznia, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2008, 3.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-12-2019 12:00)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.