SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Umuzykalnienie II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Umuzykalnienie II
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-Umu2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów  z praktycznymi przykładami różnych form umuzykalniających i rytmiki. Rozwijanie świadomych wyobrażeń muzycznych, słuchu muzycznego, postawy twórczej u studentów,  niezbędnych w pracy z dziećmi.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawowa wiedzę z zakresu kultury, muzycznej, psychologii, muzyki, pedagogiki zdolności,

Zakres tematyczny

O pedagogice rytmu i ruchu. Różne formy działalności muzycznej dziecka. Planowanie pracy umuzykalniającej z dziećmi. Wybrane sposoby rozwiązań metodycznych. Przykłady zajęć umuzykalniających. Różne rodzaje aktywności w metodzie rytmiki. Przykłady zajęć z zakresu rytmiki. Ćwiczenia i zabawy kształcące poczucie metrum i tempa. Opowieści ruchowe. Ćwiczenia stymulacyjne według koncepcji R. Klóppel i S. Vliex (indywidualne JA, w parach TY i JA, grupowe MY). Interpretacje ruchowe wybranych utworów muzycznych. Prezentacje ruchowe w opracowaniu własnym (improwizacje ruchowe na zadany temat, kanony rytmiczne, wariacje, rondo,  formy dwu i wieloczęściowe,  itp.). Charakterystyka warsztatów umuzykalniająco-rytmicznych dla dzieci. Prezentacje scenariuszy zajęć umuzykalniających z rytmiką.

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy, ćwiczeniowe, warsztatowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Opracowanie cyklu zajęć umuzykalniających i  zabaw muzyczno-ruchowych dla dzieci.

Literatura podstawowa

  1. Bissinger-Ćwierz U., Animacja muzyczna w pedagogice zabawy, Lublin 1999.
  2. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jagues Dalcroze i jego rytmika, Warszawa 1991.
  3. Dasiewicz -Tobiasz A, Kępska A., Rytmika w kl. I-III, Warszawa 1985.
  4. Herdtweck W., Warsztaty rytmiki dla dzieci, Kielce 2005.
  5. Klóppel R, Vliex S., Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995.
  6. Kronenberger M., Rytmika, Łódź 2006.
  7. Krzyzowska T., Zabawy z piosenką, Katowice 2005.
  8. Loba-Wilgocka U., Zabawa z piosenką, Poznań 1992.
  9. Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.
  10. Podolska B., Rytmika w przedszkolu, Kraków 2006.
  11. Przybylska K., Zabawy i ćwiczenia muzyczno-ruchowe w kl. I-III, Warszawa 1975.
  12. Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży do percepcji sztuki, [w] Sztuka i dorastanie dziecka, red. M. Tyszkowa, Warszawa-Poznań 1981, s. 231-232.
  13. Śmiechowski R., Z muzyką przez wieki i kraje: historia muzyki, Warszawa 1993.

Literatura uzupełniająca

  1. Bissinger-Ćwierz U., Muzyka i ruch dla każdego, Lublin 2000.
  2. Kataryńczuk-Mania L., Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu – twórczym działaniem dziecka i nauczyciela, [w:] Z zagadnień poznawczych, kulturowych i dydaktycznych muzyki, T. II, red. I. Marciniak, Zielona Góra 1996.
  3. Kataryńczuk -Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009.
  4. Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej: studium metodyczno-badawcze, Katowice 2005.
  5. Kurcz J., Muzyczne audycja radiowe dla klas I-III i ich recepcja, [w:] Krakowska koncepcja wychowania muzycznego, red. Z. Burowska, J. Kurcz, A. Wilk, Kraków 1993.
  6. Lenartowska J., Wesołe zabawy rytmiczne, Warszawa 1970.
  7. Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III, Warszawa 1988.
  8. Sacher W.A., Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Kraków 1999.
  9. Siemkowicz J., Ćwiczenia muzyczno-ruchowe, Warszawa 1972.
  10. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.
  11. Szałek A., Koncepcja Carla Orffa w kreatywnych działaniach muzycznych ucznia, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2008, 3.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-12-2019 12:00)