SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w klasach I-III - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w klasach I-III
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-Pra3
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 45 3 45 3 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest nabycie i rozwinięcie przez studentów praktycznych umiejętności organizowania pracy nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej oraz poznanie charakterystyki rozwojowej grupy uczniów klas I-III; student zdobywa umiejętności: samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w szkole - kl. I-III (w skali rocznej, tygodniowej i dziennej), projektowania i prowadzenia działań wychowawczo-dydaktycznych, obserwowania i analizowania zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i
kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych, oceny efektów prowadzonych działań wychowawczych, nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności
potrzebnych do projektowania sytuacji edukacyjnych uwzględniających różne strategie pracy z uczniem klas I-III..

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki ogólnej, dydaktyki ogólnej, teorii wychowania i pedagogiki wczesnoszkolnej.

Zakres tematyczny

Poznawanie funkcjonowania szkoły – zadań, organizacji pracy, dokumentacji (na poziomie wczesnej edukacji) Obserwowanie grupy uczniów klas I-III jako grupy społecznej, poznawanie dzieci ich możliwości i zainteresowań, potrzeb. Poznawanie organizacji pracy na zajęciach, form aktywności, interakcji, komunikacji w grupie między nauczycielem i uczniami oraz między uczniami. Poznawanie warsztatu pracy nauczyciela klas I-III – rozpoznawania możliwości uczniów, animowania sytuacji poznawczych, aktywizowania uczniów, dyscyplinowania, motywowania. Analizowanie organizacji przestrzeni w sali lekcyjnej w zależności od podejmowanego zadania. Konfrontowanie wiedzy praktycznej z
teoretyczną. Obserwowanie i analizowanie zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych. Ocena efektów
prowadzonych działań dydaktycznych i wychowawczych, nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności potrzebnych do projektowania sytuacji edukacyjnych uwzględniających różne strategie pracy z uczniem w szkole. Konsultacje i omawianie z nauczycielem-opiekunem praktyki oraz opiekunem praktyki z ramienia UZ obserwowanych zajęć pod kątem ich celów, treści, metod kształcenia i form organizacyjnych i in.

Metody kształcenia

Meto da praktycznego działania,dyskusji, obserwacji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Odbycie, wymaganej regulaminem studiów, 45-godzinnej praktyki w szkole w klasach I-III. Podstawą zaliczenia praktyki jest obecność na zajęciach na terenie szkoły oraz
terminowe rozliczenie wymaganej dokumentacji w postaci arkuszy hospitacji u opiekuna praktyki z ramienia UZ.
Ocenę końcową stanowi ocena z praktyk

Literatura podstawowa

Aktualnie obowiązująca podstawa programowa wychowania wczesnoszkolnego , pakiety edukacyjne dla danej grupy wiekowej uczniów, przewodniki metodyczne, projekty zajęć.
Dokumentacja prowadzona przez nauczyciela klas I-III..

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 18:25)