SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I-III - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I-III
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MNJOwPiS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z metodyką wczesnego nauczania języka obcego . Zrozumienie specyfiki wczesnego nauczania języka obcego i umiejętnego dobierania metod, form i środków
nauczania do wieku i rozwojowych możliwości dzieci i młodszych uczniów. Rozwijanie umiejętności stosowania zróżnicowanych rozwiązań dotyczących wczesnej edukacji
językowej.

Wymagania wstępne

Wiedza ogólna z zakresu psychologiczno-pedagogicznych podstaw nauczania języka obcego

Zakres tematyczny

Wykłady
1. Specyfika nauczania języków obcych w przedszkolu.
2. Nauczanie języków obcych w klasach I-III – założenia programowe.
3. Integracja w edukacji językowej.
4. Typologia metod nauczania i możliwości ich wykorzystania we wczesnej edukacji językowej
5. Zasady edukacji językowej dzieci.


Ćwiczenia:
1. Metody nauczania języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
2. Dobór i rozkład materiału nauczania.
3. Glottodydaktyka
4. Miejsce zabaw, gier i zadań we wczesnej edukacji dzieci w zakresie języków obcych.
5. Projektowanie ofert edukacyjnych do nauczania języka obcego , wspierających rozwój umiejętności językowych, percepcji wzrokowej i słuchowej dzieci w wieku
przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
6. Projektowanie i wykonywanie pomocy dydaktycznych do nauczania języków obcych małych dzieci.
7. Projektowanie i wykonywanie gier edukacyjnych wspierających naukę języków obcych.
8. Projektowanie zajęć zintegrowanych z zakresu języka obcego dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.
Konwersatorium – metody problemowe, praktycznego działania, aktywizujące.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: aktywność w trakcie zajęć, kolokwium

Konwersatorium: średnia ocen z prezentacji do wybranego zagadnienia, przygotowania i zaprezentowania projektu zajęć dla dzieci, wykonania pomocy dydaktycznych

Ocena końcowa: średnia ocen uzyskanych z wykładu i konwersatorium.

 

 

Literatura podstawowa

1. Falkiewicz-Szult M., Edukacja językowa w przedszkolu [w:] Edukacja małego dziecka – refleksje, problemy, doświadczenia, red. A. Nowak-Łojewska, A. Olczak, A.
Soroka-Fedorczuk, Zielona Góra 2009.
2. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 1999.
3. Olczak A., red., Język obcy w przedszkolu. Od edukacji językowej do interkulturowej, Zielona Góra 2011.
4. Olczak A., Język  obcy w kształceniu zintegrowanym, [w:] Dziedziny kształcenia w klasach I-III, red. M. Magda-Adamowicz, L. Kataryńczuk-Mania, Warszawa 2013.
5. Pamuła M., Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca

1. Falkiewicz-Szult M., Immersja, czyli zanurzenie w języku obcym. Model organizacyjny dla adaptacji bilingualnego kształcenia w przedszkolu, „Bliżej Przedszkola” 2011,
1.112.
2. Integracja w nauczaniu języków obcych, red. J. Zawodniak, K. Trychoń-Cieślak, Zielona Góra 2005.
3. Iluk J., Jak nauczyć małe dzieci języków obcych? Katowice 2002, Wyd. Gnome.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 18:48)