SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I-III |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-MNJOwPiS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z metodyką wczesnego nauczania języka obcego . Zrozumienie specyfiki wczesnego nauczania języka obcego i umiejętnego dobierania metod, form i środków
nauczania do wieku i rozwojowych możliwości dzieci i młodszych uczniów. Rozwijanie umiejętności stosowania zróżnicowanych rozwiązań dotyczących wczesnej edukacji
językowej.
Wiedza ogólna z zakresu psychologiczno-pedagogicznych podstaw nauczania języka obcego
Wykłady
1. Specyfika nauczania języków obcych w przedszkolu.
2. Nauczanie języków obcych w klasach I-III – założenia programowe.
3. Integracja w edukacji językowej.
4. Typologia metod nauczania i możliwości ich wykorzystania we wczesnej edukacji językowej
5. Zasady edukacji językowej dzieci.
Ćwiczenia:
1. Metody nauczania języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
2. Dobór i rozkład materiału nauczania.
3. Glottodydaktyka
4. Miejsce zabaw, gier i zadań we wczesnej edukacji dzieci w zakresie języków obcych.
5. Projektowanie ofert edukacyjnych do nauczania języka obcego , wspierających rozwój umiejętności językowych, percepcji wzrokowej i słuchowej dzieci w wieku
przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
6. Projektowanie i wykonywanie pomocy dydaktycznych do nauczania języków obcych małych dzieci.
7. Projektowanie i wykonywanie gier edukacyjnych wspierających naukę języków obcych.
8. Projektowanie zajęć zintegrowanych z zakresu języka obcego dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.
Konwersatorium – metody problemowe, praktycznego działania, aktywizujące.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: aktywność w trakcie zajęć, kolokwium
Konwersatorium: średnia ocen z prezentacji do wybranego zagadnienia, przygotowania i zaprezentowania projektu zajęć dla dzieci, wykonania pomocy dydaktycznych
Ocena końcowa: średnia ocen uzyskanych z wykładu i konwersatorium.
1. Falkiewicz-Szult M., Edukacja językowa w przedszkolu [w:] Edukacja małego dziecka – refleksje, problemy, doświadczenia, red. A. Nowak-Łojewska, A. Olczak, A.
Soroka-Fedorczuk, Zielona Góra 2009.
2. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 1999.
3. Olczak A., red., Język obcy w przedszkolu. Od edukacji językowej do interkulturowej, Zielona Góra 2011.
4. Olczak A., Język obcy w kształceniu zintegrowanym, [w:] Dziedziny kształcenia w klasach I-III, red. M. Magda-Adamowicz, L. Kataryńczuk-Mania, Warszawa 2013.
5. Pamuła M., Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2003.
1. Falkiewicz-Szult M., Immersja, czyli zanurzenie w języku obcym. Model organizacyjny dla adaptacji bilingualnego kształcenia w przedszkolu, „Bliżej Przedszkola” 2011,
1.112.
2. Integracja w nauczaniu języków obcych, red. J. Zawodniak, K. Trychoń-Cieślak, Zielona Góra 2005.
3. Iluk J., Jak nauczyć małe dzieci języków obcych? Katowice 2002, Wyd. Gnome.
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 18:48)