SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji technicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji technicznej
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MET
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z wiadomościami  i umiejętnościami z zakresu techniki dla dzieci. Zapoznanie z metodyką elementarnej edukacji technicznej. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z obszaru techniki w edukacji elementarnej (np. rodzaje i własności papieru, drewna, styropianu, gliny itp.). Przygotowanie do korzystania z podstawowych pomocy i środków technicznych (linijka, nożyczki, dłuto, kombinerki, młotek, imadło, nitka, igła, gwoździe, papier ścierny itp.). Doskonalenie zdolności manualnych, sprawności, dokładności i precyzyjności. Rozwijanie zdolności twórczego myślenia w projektowaniu i rozwiazywaniu zadań o charakterze technicznym.
 

Wymagania wstępne

Wiedza zawarta w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wiedza z podstaw edukacji technicznej.

Zakres tematyczny

1. Rodzaje i właściwości materiałów przyrodniczych. Propozycja zajęć. Ćwiczenia praktyczne

2. Podstawowe właściwości papieru, materiałów drewnianych, wybranych tworzyw sztucznych i włókienniczych. Propozycja zajęć. Ćwiczenia praktyczne.

3. Zapoznawanie dziecka z urządzeniami technicznymi. Budzenie zainteresowań technicznych. Propozycja zajęć. Ćwiczenia praktyczne

4. Przygotowanie propozycji zadań wytwórczych dla dzieci. Prezentacje uczestników.

5. Projektowanie scenariuszy zajęć zintegrowanych w klasach I-III z dominacją edukacji technicznej.

6. Planowanie i wykonanie  prac technicznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - warsztaty twórcze.

7. Krytyczna analiza i ocena propozycji zajęć technicznych dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych zparezentowanych przez studentów i w materiałach szkoleniowych dla studentów. 

Metody kształcenia

Zajęcia mają charakter warsztatów z wykorzystaniem ćwiczeń praktycznych, prezentacji i opisów, pogadanki, dyskusji. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student oceniany jest na podstawie: - przygotowania do zajęć (30%),  aktywnego w nich uczestnictwa (30%), wykonywania aktualnych prac z techniki i skonstruowanych konspektów zajęć technicznych (30%) 

Literatura podstawowa

1. Beck J., Dabrowski A., Kazberuk J., Praca technika w klasach I-III, Warszawa 1986.

2. Furmanek W., Jutro edukacji technicznej, Rzeszów 2007.

3. Lib W., Kompetencje językowe komponentem kultury technicznej nauczycieli techniki i informatyki [w:] Kompetencje kluczowe kategorią pedagogiki. Wyd. UR Rzeszów 2007.

4. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w kl. I-III, Warszawa 1990.

5.  Praca-technika w klasach I-III, Warszawa 1982. 

Literatura uzupełniająca

1. Plewka C., Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, cz. I, ITE, Radom 1999. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-12-2019 18:19)