SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kulturowe podstawy edukacji |
Kod przedmiotu | 14.7-WP-PPiWM-KPE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z kulturą, uświadomienie studentom kulturowego wymiaru istnienia człowieka i podejmowanych przez niego praktyk edukacyjnych, przygotowanie studentów do rozwijania i zaspokajania potrzeb kulturalnych wychowanków.
brak
Pojęcie kultury i sposoby jego definiowania. Istotne cechy zjawisk kulturowych. Płaszczyzny zjawisk kulturowych. Typologie kultury. Geneza kultury. Człowiek jako istota kulturowa. Wybrane teorie kultury. Międzygeneracyjna transmisja wzorów kultury. Społeczne uczestnictwo w kulturze i jego uwarunkowania. Kultura rodziny. Kultura instytucji edukacyjnych. Kulturowe zróżnicowanie praktyk edukacyjnych.
wykład, pogadanka, dyskusja, prezentacja multimedialna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatorium: aktywność w trakcie zajęć, zaliczenie kolokwium na min. 50% punktów.
Wykład: uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu.
Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z zaliczenia konwersatorium i wykładu.
Adrjan B., Kultura szkoły, Impuls, 2007
Bielecka-Prus J., Transmisja kultury w rodzinie i w szkole. Teoria Basila Bernasteina, Warszawa 2010
Idzikowski B., Narkiewicz-Niedbalec E., (red.), Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, Zielona Góra 2000.
Jakubowski W., Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2006..
Jankowski D., Pedagogika kultury. Studia i koncepcje, Kraków 2006.
Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.
Czerepaniak-Walczak M., Proces emancypacji kultury szkoły, Warszawa 2018.
Dernowska U., Tłuściak-Deliowska A., Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne, Kraków 2015.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 08:04)