SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kulturowe podstawy edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kulturowe podstawy edukacji
Kod przedmiotu 14.7-WP-PPiWM-KPE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Kowalska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z kulturą, uświadomienie studentom kulturowego wymiaru istnienia człowieka i podejmowanych przez niego praktyk edukacyjnych, przygotowanie studentów do rozwijania i zaspokajania potrzeb kulturalnych wychowanków.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Pojęcie kultury i sposoby jego definiowania. Istotne cechy zjawisk kulturowych. Płaszczyzny zjawisk kulturowych. Typologie kultury. Geneza kultury. Człowiek jako istota kulturowa. Wybrane teorie kultury. Międzygeneracyjna transmisja wzorów kultury. Społeczne uczestnictwo w kulturze i jego uwarunkowania. Kultura rodziny. Kultura instytucji edukacyjnych. Kulturowe zróżnicowanie praktyk edukacyjnych.

Metody kształcenia

wykład, pogadanka, dyskusja, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium: aktywność w trakcie zajęć, zaliczenie kolokwium na min. 50% punktów.

Wykład: uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu.

Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z zaliczenia konwersatorium i wykładu.

Literatura podstawowa

Adrjan B., Kultura szkoły, Impuls, 2007

Bielecka-Prus J., Transmisja kultury w rodzinie i w szkole. Teoria Basila Bernasteina, Warszawa 2010

 Idzikowski B., Narkiewicz-Niedbalec E., (red.), Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, Zielona Góra 2000.

Jakubowski W., Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2006..

Jankowski D., Pedagogika kultury. Studia i koncepcje, Kraków 2006.

Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

Czerepaniak-Walczak M., Proces emancypacji kultury szkoły, Warszawa 2018.

Dernowska U., Tłuściak-Deliowska A., Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne, Kraków 2015.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 08:04)