SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-MESPwP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z teoretycznymi i metodycznymi zagadnieniami związanymi z edukacją społeczną i przyrodniczą w przedszkolu. Utrwalenie wiadomości i doskonalenie umiejętności związanych z projektowaniem zajęć w przedszkolu.
Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z zakresu dydaktyki ogólnej, psychologii rozwoju dziecka.
Wykłady
Instrumentarium metodyczne edukacji przyrodniczej i społecznej w przedszkolu (cele, treści kształcenia w edukacji przyrodniczej, podstawa programowa, funkcje,zasady, formy, metody i środki realizacji). Dziecko w środowisku społecznym i przyrodniczym. Rodzaje i znaczenie wycieczek w edukacji przyrodniczo-społecznej dzieci Aktywność badawcza dzieci w przedszkolu. Kształtowanie świadomości ekologicznej dzieci. Dziecko w relacjach z rówieśnikami. Dziecko w relacjach z dorosłymi – rodzice, nauczyciele. Współpraca nauczyciela z rodzicami. Komunikacja w diadzie dorosły dziecko, nauczyciel-rodzic. Dialog w edukacji. Konflikty w relacjach rówieśniczych.
Konwersatoria
Umowa społeczna jako metoda demokratyzowania stosunków społecznych w przedszkolu. Procedura zawierania umowy w przedszkolu. Aktywność badawcza dzieci w wieku przedszkolnym. Badanie świata przyrody ożywionej i nieożywionej. Eksperymenty jako źródło wiedzy o otaczającym świecie przyrodniczym. Ścieżki przyrodnicze w edukacji przedszkolnej. Projektowanie ścieżek edukacyjnych. Projektowanie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym na bazie ścieżek przyrodniczych. Przedszkolna edukacja ekologiczna- podstawy, założenia, cele edukacji ekologicznej. Pierwsze sposoby walki z zagrożeniami i podejmowane działania profilaktyczne w edukacji ekologicznej. Projektowanie spotkań i warsztatów dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.
Wykłady – wykład konwersatoryjny i konwencjonalny
Konwersatoria – ćwiczenia laboratoryjne, burza mózgów, metoda projektu, gry dydaktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Zaliczenie wykładów na podstawie pozytywnej oceny z kolokwium
Konwersatoria
Warunkiem zaliczenia jest kolokwium oraz przygotowanie, prezentacja i pozytywna ocena projektu edukacyjnego dotyczącego wybranego problemu z zakresu treści społeczno-przyrodniczych realizowanych w przedszkolu, wykonanie zadań indywidualnych i grupowych wynikających z problematyki zajęć. Ocena z konwersatoriów jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen.
Ocena końcowa: średnia ocen uzyskanych z konwersatoriów i wykładów.
1. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992.
2. Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie: etiologia zjawiska, Warszawa 2008.
3. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 2001.
4. Olczak A., Umowa społeczna z dzieckiem jako droga ku demokracji w wychowaniu, Zielona Góra 2010.
5. Waloszek D., Nauczyciel i dziecko: organizacja warunków edukacji przedszkolnej, Zielona Góra 1998.
1. Antczak A., Tworzymy ścieżkę edukacyjną w nadleśnictwie, Warszawa 2003.
2. Cywińska M., Konflikty interpersonalne wśród dzieci, Poznań 1995.
3. Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Warszawa 1998.
4. Olczak A., Ścieżki edukacyjne, „Życie Szkoły” 2010, nr 5.
5. Ścieżki edukacyjne, red. A. Jońska-Choinka, M. Kamiński, Zeszyt przedmiotowo-metodyczny „Grono”, Zielona Góra 2002, 3(6).
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-11-2019 20:50)