SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MESPwP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z teoretycznymi i metodycznymi zagadnieniami związanymi z edukacją społeczną i przyrodniczą w przedszkolu. Utrwalenie wiadomości i doskonalenie umiejętności związanych z projektowaniem zajęć w przedszkolu.

Wymagania wstępne

Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z zakresu dydaktyki ogólnej, psychologii rozwoju dziecka.

Zakres tematyczny

Wykłady

Instrumentarium metodyczne edukacji przyrodniczej i społecznej w przedszkolu (cele, treści kształcenia w edukacji przyrodniczej, podstawa programowa, funkcje,zasady, formy, metody i środki realizacji). Dziecko w środowisku społecznym i przyrodniczym. Rodzaje i znaczenie wycieczek w edukacji przyrodniczo-społecznej dzieci Aktywność badawcza dzieci w przedszkolu.  Kształtowanie świadomości ekologicznej dzieci.  Dziecko w relacjach z rówieśnikami. Dziecko w relacjach z dorosłymi – rodzice, nauczyciele. Współpraca nauczyciela z rodzicami. Komunikacja w diadzie dorosły dziecko, nauczyciel-rodzic. Dialog w edukacji. Konflikty w relacjach rówieśniczych.

Konwersatoria

Umowa społeczna jako metoda demokratyzowania stosunków społecznych w przedszkolu. Procedura zawierania umowy w przedszkolu. Aktywność badawcza dzieci w wieku przedszkolnym. Badanie świata przyrody ożywionej i nieożywionej. Eksperymenty jako źródło wiedzy o otaczającym świecie przyrodniczym. Ścieżki przyrodnicze w edukacji przedszkolnej. Projektowanie ścieżek edukacyjnych. Projektowanie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym na bazie ścieżek przyrodniczych. Przedszkolna edukacja ekologiczna- podstawy, założenia, cele edukacji ekologicznej. Pierwsze sposoby walki z zagrożeniami i podejmowane działania profilaktyczne w edukacji ekologicznej. Projektowanie spotkań i warsztatów dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwersatoryjny i konwencjonalny

Konwersatoria – ćwiczenia laboratoryjne, burza mózgów, metoda projektu, gry dydaktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie wykładów na podstawie pozytywnej oceny z kolokwium

Konwersatoria

Warunkiem zaliczenia jest kolokwium oraz przygotowanie, prezentacja i pozytywna ocena projektu edukacyjnego dotyczącego wybranego problemu z zakresu treści społeczno-przyrodniczych realizowanych w przedszkolu,  wykonanie zadań indywidualnych i grupowych wynikających z problematyki zajęć. Ocena z konwersatoriów jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Ocena końcowa: średnia ocen uzyskanych z konwersatoriów i wykładów.

Literatura podstawowa

1. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992.

2. Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie: etiologia zjawiska, Warszawa 2008.

3. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 2001.

4. Olczak A., Umowa społeczna z dzieckiem jako droga ku demokracji w wychowaniu, Zielona Góra 2010.

5. Waloszek D., Nauczyciel i dziecko: organizacja warunków edukacji przedszkolnej, Zielona Góra 1998.

Literatura uzupełniająca

1. Antczak A., Tworzymy ścieżkę edukacyjną w nadleśnictwie, Warszawa 2003.

2. Cywińska M., Konflikty interpersonalne wśród dzieci, Poznań 1995.

3. Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Warszawa 1998.

4. Olczak A., Ścieżki edukacyjne, „Życie Szkoły” 2010, nr 5.

5. Ścieżki edukacyjne, red. A. Jońska-Choinka, M. Kamiński, Zeszyt przedmiotowo-metodyczny „Grono”, Zielona Góra 2002, 3(6).

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-11-2019 20:50)