SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka wychowania fizycznego I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka wychowania fizycznego I
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MWF1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Grażyna Biczysko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student poznaje miejsce wychowania fizycznego oraz podstawowe pojęcia i mechanizmy odnoszące się do rozwoju psychofizycznego oraz motorycznego w edukacji wczesnoszkolnej. 

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z zakresu biologii oraz ogólna sprawność psychomotoryczna.

Zakres tematyczny

Metody wychowania fizycznego stosowane w edukacji wczesnoszkolnej. Budowa lekcji, typy i rodzaje, ćwiczenia śródlekcyjne. Proces nauczania ćwiczeń ruchowych oraz rozwój psychofizyczny dziecka.

Metody kształcenia

Obserwacja, dyskusja problemowa, analiza dokumentów, metoda poglądowa, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zaliczenie kolokwium z pytaniami otwartymi oraz pozycjami wyjściowymi stosowanymi w lekcjach wychowania fizycznego.
Podczas zaliczenia studenci otrzymują losowo wybrane pytani, z realizowanych bloków tematycznych.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25
stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

1. Dobosz J. 2014, Diagnoza kondycji fizycznej dzieci i młodzieży, Narodowe centrum Badania Kultury Fizycznej, www.ncbkf.pl
2. Bronikowski M., 2012, Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań.
3. Strzyżewski S. 2013, Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej, AWF w Katowicach, Katowice.
4. Tatarczuk J., 2001, Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej, WSP, Zielona Góra.
5. Kierczak U., 2012, Metoda projektów w pracy nauczyciela wychowania fizycznego : praktyczny przewodnik, Kraków.
6. Kierczak U., 2010, Koncepcja edukacji fizycznej : zdrowie, sport, rekreacja : wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej : poradnik metodyczny, Kraków.
7. Warchoł K., 2015, Planowanie zajęć wychowania fizycznego w edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem nowej podstawy programowej i programu "Mały Mistrz", Rzeszów.
8. Muszkieta R., 2004, Ocenianie osiągnięć uczniów przez nauczycieli wychowania, Poznań.
9. Władysław Pańczyk Wł., Warchoł K., 2008, W kręgu teorii, metodyki i praktyki współczesnego wychowania fizycznego, Rzeszów.
10. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-12-2019 19:05)