SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia społeczna
Kod przedmiotu 14.4-WP-PPiWM-PsySpo
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych procesów społecznych zachodzących w różnych typach grup społecznych, procesu komunikacji społecznej wraz z teoriami dotyczącymi wychowania.Ponadto zakłada się wykształcenie umiejętności poprawnej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i powiązaniem ich z różnymi obszarami funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. Realizacja treści przedmiotu pozwoli dostrzec i docenić ważność psychologii społecznej w utrzymaniu i rozwoju prawidłowych więzi społecznych i zachowań.

Wymagania wstępne

Zaliczony kurs ze wstępu do psychologii.

Zakres tematyczny

Wykłady:Cele i zakres psychologii społecznej.Zjawisko konformizmu i jego skutki w działaniach wychowawczych. Rozwój społeczny człowieka i jego konsekwencje dla wychowania.Kształtowanie i zmiana postaw.Rola autorytetu w procesie wychowania.Teoria społecznego uczenia się .Mechanizmy i skutki zachowań agresywnych. Relacje intra- i interpersonalne. Procesy grupowe. Dynamika małych grup. Komunikacja interpersonalna. Kształtowanie pozytywnych więzi interpersonalnej, atrakcyjność, lubienie, sympatia, miłość. Psychologiczna analiza wybranych środowisk i problemów społecznych osób niepełnosprawnych (izolacja, samotność, wykluczanie, agresja, nieśmiałość).

Metody kształcenia

Wykład , dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Metodą weryfikacji efektów kształcenia będzie praca kontrolna w zakresie zrealizowanego materiału na wykładach oraz obecność na min.70% zajęć

Literatura podstawowa

Aronson E. Człowiek – istota społeczna. Warszawa, PWN, 2002.

Wojciszke B. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2002.

Miluska J. Psychologia rozwiązywania problemów społecznych, Poznań: Bonami, 1998.

Literatura uzupełniająca

Cialdini R. (1996). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Meyers D. G. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Literatura uzupełniająca każdorazowo może być ustalana z prowadzącym zajęcia

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 22:48)