SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia społeczna |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PPiWM-PsySpo |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych procesów społecznych zachodzących w różnych typach grup społecznych, procesu komunikacji społecznej wraz z teoriami dotyczącymi wychowania.Ponadto zakłada się wykształcenie umiejętności poprawnej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i powiązaniem ich z różnymi obszarami funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. Realizacja treści przedmiotu pozwoli dostrzec i docenić ważność psychologii społecznej w utrzymaniu i rozwoju prawidłowych więzi społecznych i zachowań.
Zaliczony kurs ze wstępu do psychologii.
Wykłady:Cele i zakres psychologii społecznej.Zjawisko konformizmu i jego skutki w działaniach wychowawczych. Rozwój społeczny człowieka i jego konsekwencje dla wychowania.Kształtowanie i zmiana postaw.Rola autorytetu w procesie wychowania.Teoria społecznego uczenia się .Mechanizmy i skutki zachowań agresywnych. Relacje intra- i interpersonalne. Procesy grupowe. Dynamika małych grup. Komunikacja interpersonalna. Kształtowanie pozytywnych więzi interpersonalnej, atrakcyjność, lubienie, sympatia, miłość. Psychologiczna analiza wybranych środowisk i problemów społecznych osób niepełnosprawnych (izolacja, samotność, wykluczanie, agresja, nieśmiałość).
Wykład , dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Metodą weryfikacji efektów kształcenia będzie praca kontrolna w zakresie zrealizowanego materiału na wykładach oraz obecność na min.70% zajęć
Aronson E. Człowiek – istota społeczna. Warszawa, PWN, 2002.
Wojciszke B. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2002.
Miluska J. Psychologia rozwiązywania problemów społecznych, Poznań: Bonami, 1998.
Cialdini R. (1996). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Meyers D. G. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Literatura uzupełniająca każdorazowo może być ustalana z prowadzącym zajęcia
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 22:48)