SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja finansowa dla dzieci - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja finansowa dla dzieci
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-EFdD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką edukacji finansowej dla dzieci, zapoznanie z ważnymi pojęciami ekonomii i finansów, rozwijanie umiejętności wykorzystywania naturalnych i organizowania w szkole sytuacji i zadań sprzyjających edukacji finansowej ; kształtowanie postawy świadomego , refleksyjnego nauczyciela

Wymagania wstępne

Zaliczony kurs Podstaw nauczania matematyki, pedagogiczno-psychologiczna wiedza o dziecku.

Zakres tematyczny

Historia pieniądza i jego znaczenie w życiu człowieka (wymiana towarów, waluty w historii świata i obecne, produkcja pieniędzy, kupowanie, wartość towarów ); Zarabianie pieniędzy i planowanie wydatków (praca i płace, kieszonkowe, oszczędzanie, skarbonki i konta bankowe, inwestowanie , koszty utrzymania, wydatki i ich planowanie); Pojęcia  ekonomii (podaż i popyt, wolny rynek, zysk, gromadzenie kapitału konkurencja, inflacja, kryzys, podatki); Zakładanie własnego biznesu (plan, kapitał, produkcja i produkt,reklama i marketing, sprzedaż.

Metody kształcenia

Praca z tekstem, dyskusja, projekty w grupach, prezentacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, pozytywnie oceniony projekt grupowy dotyczący wybranego aspektu edukacji finansowej w pracy z dziećmi.

Literatura podstawowa

1. G.Kasdepke, Pestka, drops i cukierek, Wydawnictwo Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012 .

2. G.Kasdepke, Zaskórniaki i inne dziwadła z krainy portfela, Zysk i S-ka ,Warszawa 2016 .

3. A. Hall, Pieniądze na stół, O finansach na wesoło, Wydawnictwo G +J RBA, Warszawa 2012 .

4. Z.Stanecka, M.Oklejek, Basia i pieniądze, Wydawnictwo Egmont Polska, Warszawa 2011 .

5. P.Mason, M.Gordon, Pieniądze nie rosną na drzewach. Wszystko o zarządzaniu swoimi pieniędzmi, Wydawnictwo Debit, Katowice 2012.

Literatura uzupełniająca

1. A.Błachnio, Finansowe wiersze, twoje kroki pierwsze, Wydawnictwo Agnieszka Błachnio.

2. R.Pawlak, Czy muszę pracować czyli po co komu pieniądze, Mac Edukacja, Kielce 2017.

3. S.Wojciechowska, Julek i dziura w budżecie, Wydawnictwo Mali moi, 2018.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-11-2019 21:04)