SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ocenianie kształtujące w klasach I-III - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ocenianie kształtujące w klasach I-III
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-OKwS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką oceniania kształtującego, zapoznanie z teoriami pedagogiczno-psychologicznymi w różnych podejściach do oceniania, rozwijanie refleksyjnego podejścia do oceniania w toku procesu dydaktycznego, rozwijanie umiejętności planowania sytuacji sprzyjających samokontroli i samoocenie uczniów, w tym umiejętności analizy zadań i wykorzystania błędów jako informacji zwrotnych w procesie uczenia się.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych pojęć pedagogiki, dydaktyki i psychologii dziecka w wieku wczesnoszkolnym.

Zakres tematyczny

1. Analiza pojęć powiązanych z ocenianiem (ocenianie, kontrola, rodzaje ocen, przedmiot oceny, sposoby wyrażania oceny. Ocenianie jako integralny element procesu uczenia się i nauczania. Teorie pedagogiczno-psychologiczne u podstaw oceniania.2. Ocenianie sumujące a ocenianie kształtujące. Elementy oceniania kształtującego. Znaczenie błędu w procesie uczenia się .4. Kultura pracy w klasie szkolnej. Interakcje nauczyciela i uczniów. Znaczenie samoświadomości, samokontroli, poczucie własnej wartości, eliminacja lęku.5. Cele uczenia się i monitorowanie postępów uczniów w ich osiąganiu. Strategia NaCoBeZU.6. Metody nauczania jako narzędzie pracy nauczyciela w zróżnicowanym zespole uczniów. Znaczenie różnic indywidualnych (horyzontalnych wertykalnych) w tworzeniu powiązań między wiedzą osobistą, uprzednią a nowymi pojęciami i umiejętnościami.7.Podejścia i narzędzia oceniania wiedzy i umiejętności uczniów. Ocenianie diagnozujące, znaczenie pytań w sprawdzaniu rozumienia wiedzy. Portfolia, dzienniczki, tabele wymagań- kryteria ocen, oceny koleżeńskie.8.Znaczenie informacji zwrotnej i jej konstrukcja.9. Aktywne angażowanie uczniów w proces uczenia się . Motywacja i regulowanie procesu własnego uczenia się .

Metody kształcenia

Wykład, dyskusja, projekty grupowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywnie oceniony referat, pozytywnie oceniona wypowiedź pisemna, aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach.

Literatura podstawowa

Ayres Paris, Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, WSiP, Warszawa 19992.

I.Kopaczyńska. Ocenianie szkolne wspierające rozwój, Impuls, Kraków 20043.

Ocenianie kształtujące doskonalenie kształcenia w szkole średniej, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 20064.

W.Walczak, Jak oceniać ucznia? Teoria i praktyka, Galaktyka, Łódź 20015.

G.Szyling, Strategia przejścia czy przetrwania czyli dokąd zmierza ocenianie szkolne?, w: red. D.Klus - Stańska, Dokąd zmierza polska szkoła?,Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2008

Literatura uzupełniająca

Problemy Wczesnej Edukacji - Ocenianie, diagnoza we wczesnej edukacji, nr1(9), 20092.

B.Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką, WSiP, Warszaw 1991

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-11-2019 21:12)