SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy umysłowej w przedszkolu i szkole |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PPiWM-ZBiHPwPiS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z wymogami i zasadami organizacji bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu i szkole. Rozumienie właściwej organizacji procesu uczenia się dzieci i uczniów , zgodnych z wymogami i zasadami higieny pracy umysłowej. Stosowanie adekwatnych przepisów formalnych do wymogów sytuacji.
Zrealizowany kurs: Psychologia rozwoju dziecka.
1. Akty prawne regulujące kwestie bezpieczeństwa i higieny w szkołach i przedszkolach
2. Organizacja warunków pobytu dzieci w przedszkolu i w szkole zgodnie z założeniami bhp.
3. Higiena procesu uczenia się, organizacji procesu kształcenia
4. Obowiązki nauczycieli w zakresie bhp w przedszkolu i w szkole
5. Zadania dyrektora w zakresie bhp w przedszkolu i w szkole
6. Obowiązki Organu Prowadzącego i Organu Nadzoru
Dyskusja, praca z tekstem źródłowym, rozmowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest przygotowanie pracy pisemnej na zadany temat, obecność na wykładach i aktywny udział w zajęciach.
1. Ustawa Prawo oświatowe z 14 grudnia 2016r. - Dz. U. 2017, poz. 59 z poźn. zm.
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach – Dz. U. 2003 nr 6 poz. 69 z późn.zm.
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego – Dz. U. 2017, poz. 1658 z późn zm.
4. Raport Najwyższej Izby Kontroli, Delegatury w Zielonej Górze, pt. Zapewnienie bezpieczeństwa i higieny uczenia się w szkołach publicznych, Warszawa 2014, Wyd. NIK.
5. Cichy D., Strumińska-Doktór A., Poradnik do oceny higieny procesu nauczania – uczenia się w szkole podstawowej, Główny Inspektorat Sanitarny, Warszawa 2011.
6. Mazurkiewicz G. (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012.
Zgodnie z zaleceniem prowadzącego, w zależności od aktualizowanych przepisów.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-12-2019 20:46)