SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy umysłowej w przedszkolu i szkole - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy umysłowej w przedszkolu i szkole
Kod przedmiotu 05.9-WP-PPiWM-ZBiHPwPiS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z wymogami i zasadami organizacji bezpiecznego  pobytu dziecka w przedszkolu i szkole. Rozumienie właściwej organizacji procesu uczenia się dzieci i uczniów , zgodnych z wymogami i zasadami higieny pracy umysłowej. Stosowanie adekwatnych przepisów formalnych do wymogów sytuacji.

Wymagania wstępne

Zrealizowany kurs: Psychologia rozwoju dziecka.

Zakres tematyczny

1. Akty prawne regulujące kwestie  bezpieczeństwa i higieny w szkołach i przedszkolach

2.  Organizacja warunków pobytu dzieci w przedszkolu i w szkole zgodnie z założeniami bhp.

3. Higiena procesu uczenia się, organizacji procesu kształcenia

4. Obowiązki nauczycieli w zakresie bhp w przedszkolu i w szkole

5. Zadania dyrektora w zakresie bhp w przedszkolu i w szkole

6. Obowiązki Organu Prowadzącego i Organu Nadzoru

 

Metody kształcenia

Dyskusja, praca z tekstem źródłowym, rozmowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia wykładu jest przygotowanie pracy pisemnej na zadany temat, obecność na wykładach i aktywny udział w zajęciach.

Literatura podstawowa

1. Ustawa Prawo oświatowe z 14 grudnia 2016r.  - Dz. U. 2017, poz. 59 z poźn. zm.

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach – Dz. U. 2003 nr 6 poz. 69 z późn.zm.

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego – Dz. U. 2017, poz. 1658 z późn zm.

4. Raport Najwyższej Izby Kontroli, Delegatury w Zielonej Górze, pt. Zapewnienie bezpieczeństwa i higieny uczenia się w szkołach publicznych, Warszawa 2014, Wyd. NIK.

5. Cichy D., Strumińska-Doktór A., Poradnik do oceny higieny procesu nauczania – uczenia się w szkole podstawowej, Główny Inspektorat Sanitarny, Warszawa 2011.

6. Mazurkiewicz G. (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012.

Literatura uzupełniająca

Zgodnie z zaleceniem prowadzącego, w zależności od aktualizowanych przepisów.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-12-2019 20:46)