SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Prawa dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Prawa dziecka
Kod przedmiotu 10.9-WP-PPiWM-PraDz
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Helena Ochonczenko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Podstawowym celem  przedmiotu jest upowszechnienie wiedzy nt. praw dziecka i osoby z niepełnosprawnością; poznanie głównych zapisów, norm, zasad prawa krajowego i międzynarodowego dot. praw dziecka i osoby z niepełnosprawnością; Podnoszenie świadomości studentów w wymienionym zakresie, także konieczności edukacji o prawach dziecka. Kształtowanie kompetencji osób dorosłych/studentów odpowiedzialnych za zagwarantowanie tych praw w celu implementacji praw dziecka w codzienne życie.

Wymagania wstępne

Ogólna znajomość Konstytucji RP

Zakres tematyczny

  • Wstępne wiadomości o prawie. (pojęcie prawa, gałęzi prawa, źródeł prawa,   podmiotów prawa).
  • Dziecko jako podmiot prawa (zdolność prawna, zdolność do czynności prawnych osoby fizycznej - dziecka)
  • Prawa dziecka/człowieka (wolności i prawa człowieka w świetle Konstytucji RP i wybranych aktów prawa międzynarodowego; relacja państwo-dziecko, materialne i formalne prawa człowieka, podstawowe akty prawne regulujące prawa dzieci w Polsce).
  • Rys historyczny praw dziecka i osoby z niepełnosprawnością  (prekursorzy,  działania UNICEF i innych organizacji międzynarodowych na rzecz praw dziecka, geneza praw dziecka, działalność ONZ i Unii Europejskiej w zakresie praw osoby z niepełnosprawnością).
  • Konwencja o prawach dziecka (podstawowe zasady, normy, katalog praw dziecka/ dziecka z niepełnosprawnością).
  • Instytucjonalne gwarancje praworządności i ochrony praw dziecka/ dziecka z niepełnosprawnością  (Rzecznik Praw Dziecka, Rzecznicy Praw Ucznia, procedury gwarantujące realizację praw, międzynarodowa ochrona praw dziecka i osoby z niepełnosprawnością).

Metody kształcenia

Wykład z elementami dyskusji, problemowy z zastosowaniem prezentacji medialnej. Praca z dokumentem prawnym - analiza wybranych przepisów prawa krajowego i międzynarodowego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium

Zaliczenie z oceną.

Średnia ocen z:

1) Kolokwium pisemnego, 2) Analizy sytuacji prawnej i potencjalnych rozwiązań niekorzystnej sytuacji dziecka (kazus).

Ocena końcowa:

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium

Literatura podstawowa

  • Balcerek M. (1988), Międzynarodowa ochrona dziecka.Warszawa WSiP.
  • Czyż, E. (2002). Prawa dziecka. Warszawa: HFPC.
  • Krawczak-Chmielecka, A. (2017). O rozwoju praw dziecka w Polsce i na świecie. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(2).
  • P. Jaros, Konstytucyjne podstawy ochrony praw dzieci (2003), [w:] Polska dla dzieci. Ogólno­polski szczyt w sprawach dzieci. Warszawa 23–24 maja 2003 r. Materiały i dokumenty, War­szawa
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483).
  • Konwencja o prawach dziecka (Dz.U. z 1991 r., Nr 120, poz. 526).
  • Łopatka, A. (2000). Dziecko. Jego prawa człowieka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Prawnicze Iuris Sp. z o. o..
  • Prawa Dziecka. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli (2012). Warszawa: PKN UNICEF.
  • Prawa Człowieka, Dokumenty międzynarodowe  (1996), Przekład i opracowanie: B.Gronowska, T.Jasudowicz, C.Mik, Toruń.

Literatura uzupełniająca

1.    Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2017 r. poz. 682, z 2018 r. poz. 950 oraz z 2019 r. poz. 303 i 1146).

2.    Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2018 r. poz. 969).

3.    Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1390 oraz z 2019 r. poz. 730)

4.    Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 11481078,  1287, 1680 i 1681

Uwagi

Treści programu obejmują kilka gałęzi prawa, ograniczona liczba godzin przeznaczonych na realizację przedmiotu zmusza do wybiórczego ich potraktowania.


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 20:56)