SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna dziecka |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPiWM-DPPD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i poprawnego przeprowadzania badań służących diagnozie psychologicznej i pedagogicznej dziecka.
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, wstępu do psychologii i socjologii oraz z pedagogiki rodziny.
Wykłady
1) Poznawcze podstawy diagnozy: przedmiot diagnozy, typy diagnoz, etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna. 2) Kontakt diagnostyczny: cechy kontaktu diagnostycznego, wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego, techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego, opór w kontakcie diagnostycznym i sposoby przezwyciężania go. 3) Etyczne aspekty diagnozy psychopedagogicznej.
Konwersatorium
1) Diagnoza sytuacji dziecka w rodzinie. Diagnoza sytuacji socjalno-wychowawczej dziecka w rodzinie. Diagnoza potrzeb dziecka i poziomu ich zaspokojenia w rodzinie. Diagnoza przypadków przemocy wobec dziecka w rodzinie. 2) Diagnoza sytuacji dziecka w szkole. Diagnoza gotowości szkolnej dziecka. Diagnoza sytuacji społecznej w klasie szkolnej. Diagnoza zachowania się dziecka w szkole. 3) Wzory narzędzi diagnostycznych.
Wykłady
Wykład tradycyjny i problemowy, prezentacja multimedialna.
Konwersatoria
Metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca z materiałem źródłowym, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady Egzamin z progami punktowymi (60%-74% punktów – ocena dostateczna, 75%-89% punktów – ocena dobra, 90%-100% punktów – ocena bardzo dobra. Konwersatorium Praca studenta na zajęciach (25%), realizacja prac zaliczeniowych (25%), kolokwium (50%).
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu i uzyskanie zaliczenia z konwersatorium. Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów. |
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-12-2019 18:48)