SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna dziecka
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-DPPD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i poprawnego przeprowadzania badań służących diagnozie psychologicznej i pedagogicznej dziecka.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, wstępu do psychologii i socjologii oraz z pedagogiki rodziny.

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Poznawcze podstawy diagnozy: przedmiot diagnozy, typy diagnoz, etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna. 2) Kontakt diagnostyczny: cechy kontaktu diagnostycznego, wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego, techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego, opór w kontakcie diagnostycznym i sposoby przezwyciężania go. 3) Etyczne aspekty diagnozy psychopedagogicznej.

Konwersatorium

1) Diagnoza sytuacji dziecka w rodzinie. Diagnoza sytuacji socjalno-wychowawczej dziecka w rodzinie. Diagnoza potrzeb dziecka i poziomu ich zaspokojenia w rodzinie. Diagnoza przypadków przemocy wobec dziecka w rodzinie. 2) Diagnoza sytuacji dziecka w szkole. Diagnoza gotowości szkolnej dziecka. Diagnoza sytuacji społecznej w klasie szkolnej. Diagnoza zachowania się dziecka w szkole. 3) Wzory narzędzi diagnostycznych.

Metody kształcenia

Wykłady

Wykład tradycyjny i problemowy, prezentacja multimedialna.

Konwersatoria

Metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca z materiałem źródłowym, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin z progami punktowymi (60%-74% punktów – ocena dostateczna, 75%-89% punktów – ocena dobra, 90%-100% punktów – ocena bardzo dobra.

Konwersatorium

Praca studenta na zajęciach (25%), realizacja prac zaliczeniowych (25%), kolokwium (50%).

 

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu i uzyskanie zaliczenia z konwersatorium. Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2004.
  2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2008.
  3. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
  2. Konarzewski S., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
  3. Skulicz D., Diagnozowanie pedagogiczne, [w:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998.
  4. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Gdańsk 1998.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-12-2019 18:48)