SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia kliniczna |
Kod przedmiotu | 12.2-WP-PPiWM-Psykli |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii klinicznej, pogłębienie i zrozumienie mechanizmów psychologicznych warunkujących powstanie
zaburzeń psychicznych, poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji i pomocy.
Zaliczenie kursu z psychologii ogólnej i rozwojowej.
Norma psychologiczna. Pojęcie normy. Definicje nienormalności. Poję cie zdrowia psychicznego. Klasyfikacja zaburzeń. Wyjaśnianie zaburzeń psychicznych w różnych koncepcjach psychologicznych. Podejście psychodynamiczne. Podejście poznawczo-behawioralne. Podejście biologiczne. Psychologia humanistyczna. Przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych. Etiologia i patogeneza zaburzeń. Psychopatologia ogólna. Zaburzenia spostrzegania. Zaburzenia pamięci, myślenia, uczuciowości,świadomości. Specyfika zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji. Teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego. Specyficzne problemy związane z zaburzenia miokresu dzieciństwa. Psychopatologia rozwojowa. Rola rodziny. Uzależnienia. Teoretyczne modele uzależnienia. Przebieg procesu uzależnienia. Leczenie. Zaburzenia osobowości. Diagnozowanie. Rozwój zaburzeń. Grupy zaburzeń. Zaburzenia psychotyczne. Schizofrenia. Poglądy historyczne. Symptomy. Deficyty funkcjonowania. Źródła podatności. PTSD. Charakterystyka zaburzeń po stresie urazowym. Przebieg. Podatność. Leczenie. Zaburzenia nastroju, depresja: objawy, mechanizmy cierpienia w depresji,przyczyny depresji, rodzaje depresji, leczenie, strategie zaradcze przeciw obniżaniu się nastroju. Zaburzenia lękowe, strach i lęk, fobia, panika, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne. Terapia zaburzeń psychicznych.
Wykłady – wykład konwencjonalny, konwersatoryjny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zaliczony sprawdzian pisemny. Obecność na wykładach jest obowiązkowa. Warunki zaliczenia nieobecności ustalane są indywidualnie z osobą prowadzącą.
1. Cierpiałkowska L., Psychopatologia , 2010.
2. Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004.
3. Psychologia kliniczna, red. L. Cierpiałkowska H. Sę k, Warszawa 2016.
4. Seligmann M., Walker E., Rosenhan D., Psychopatologia,Gdańsk2003.
1. Belin S., Schizofrenia, Gdańsk 2002.
2. Carson, Butcher, Mineka, Psychologia zaburzeń, Gdańsk 2004.
3. Dudek B. ,Zaburzenia po stresie postraumatycznym, Gdańsk 2002.
4. O’Connor R., SheehyN.,Zrozumieć samobójcę, Gdańsk 2001.
5. RachmanS. ,Zaburzenia lękowe, Gdańsk 2001.
6. Sterling J., Hellewell J., Psychopatologia, Gdańsk 2005.
7. Yapko M., Kiedy życie boli: zalecenia w leczeniu depresji, Gdańsk 2000.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-11-2019 17:09)