SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika zdolności i twórczości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika zdolności i twórczości
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPiWM-PZiT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedagogiki zdolności i twórczości (istota, rodzaje zdolności i twórczości). Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Wykłady: Pojęcie zdolności i ich typologia. Dziecko zdolne w świetle ustaw o światowych. Koncepcje zdolności. Charakterystyka osób zdolnych. Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne. Wymiary twórczości. Podmiotowość i przedmiotowość twórczości. Aspekty istotne dla twórczości  obiektywnej i subiektywnej. Rozwój twórczości i jej kryzysy u człowieka. Systemowe koncepcje twórczości. Interakcyjne teorie twórczości. Model twórczej osobowości dziecka i znaczenie środowiska rodzinnego . Uwarunkowanie endogenne twórczości. Czynniki zewnętrzne twórczości – rodzina, przedszkole, szkoła, grupa rówieśnicza, miejsce pracy. Stymulatory i inhibitory twórczości. Koncepcja twórczości pedagogicznej nauczyciela. Nauczyciel ucznia zdolnego i twórczego .

Ćwiczenia: Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży. Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera. Koncepcja zabaw twórczych. Projektowanie siedmiu typów zabaw twórczych. 

Metody kształcenia

Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktycznego działania.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności studentów.

Ćwiczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie  projektowania zadań dla dzieci zdolnych i twórczych, prezentacji do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności i dyskusji studentów oraz projektu zabaw twórczych

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu.

 

 

Literatura podstawowa

  1. Limont  W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  2. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
  3. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.
  4. Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.
  5. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
  6. Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

Literatura uzupełniająca

  1. Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.
  2. Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  3. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010
  4. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok 2003.
  5. Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 21:13)