SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-MPzDZiT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki i organizowania zajęć dla dzieci zdolnych i twórczych. Zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki specjalnej, psychologii, pedagogiki zdolności i twórczości.

Zakres tematyczny

Wykład:

Strategie kształcenia uczniów zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych. Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciela z dzieckiem zdolnym.  Projektowanie pracy z dziećmi uzdolnionymi.

Konwersatorium:

Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży.  Wybrane metody rozwijające zdolności i twórczość dzieci. Pomoce dydaktyczne w pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym. Zasady i strategie pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym. Formy ekspresji plastycznej dzieci. Treningi i lekcje twórczości.

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy.

Konwersatoria – praca z tekstem, z dokumentem źródłowym; problemowe, praktycznego działania.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności studentów, prezentacji do wybranego zagadnienia oraz projektu i prezentacji zestawu ćwiczeń dla dzieci zdolnych i twórczych .

Ocena końcowa: ocena z konwersatorium

Literatura podstawowa

  1. Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.
  2. Limont  W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  3. Magda-Adamowicz M., Pszenda I., Trening twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa 1997.
  2. Uszyńska-Jarmoc J., Podróże – skarby – przygoda: podręcznik i program rozwijania twórczości, samodzielności oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci z klas I-III, Białystok 2000.
  3. M. Magda-Adamowicz, K. Żernik, Twórczość werbalna dzieci – koncepcja i identyfikacje, [w:] B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.), Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli, gRUPA TOMANI, Kraków 2016

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 19:15)