SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna dzieci zdolnych i twórczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna dzieci zdolnych i twórczych
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-DPPDZiT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu diagnozy dzieci zdolnych i twórczych (istota, rodzaje zdolności i twórczości oraz metody diagnozowania dzieci zdolnych, uzdolnionych i twórczych). Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi. 

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej

Zakres tematyczny

Istota metod diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych. Badanie aspektów istotnych dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Omówienie wybranych narzędzi do badania osób zdolnych i twórczych, np.: 1) kwestionariusz zainteresowań i zdolności dzieci – wersja dla nauczyciela i rodzica oraz klucz do niego ; 2) kwestionariusz twórczych postaw (np. K.J. Szmidta, K. Krasoń, S. Popka); 3) kwestionariusz badania twórczego myślenia (np. Guilforda oraz Jellena i Urbana); 4) kwestionariusz twórczego zachowania; 5) rysunku dziecka. Opieka psychologiczna i pedagogiczna nad osobami zdolnymi i twórczymi. 

Metody kształcenia

Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności studentów, dyskusji, wypowiedzi pisemnej, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia oraz przeprowadzonej diagnozy wybranym narzędziem.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium

Literatura podstawowa

1. Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot 2010.

2. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2001.

3. Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.

4. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.

5. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009. 

Literatura uzupełniająca

1. Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.

2. Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.

3. Magda-Adamowicz , Twórczość pedagogiczna nauczyciela w kontekście systemowym: źródła, koncepcja, identyfikacje, Toruń 2015.

4. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010

5. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość -perspektywy rozwoju, Białystok 2003.

6. Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.

7. M. Magda-Adamowicz , K. Żernik - Twórczość werbalna dzieci - koncepcja i identyfikacje, w: B. Niemierko , M. K. Szmigel (red.), Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli, Karków 2016

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-11-2019 14:19)