SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium II
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPiWM-Sem2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie ze specyfiką, celami i zasadami projektowania badań pedagogicznych. Zapoznanie z etapami badań pedagogicznych. Rozwijanie umiejętności precyzowania: 1) problemów i hipotez badawczych,. 2) metod, technik badawczych 

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki, metodologii badań pedagogicznych i z zakresu studiowanej specjalności.

Opracowana cześć teoretyczna pracy magisterskiej.

Zakres tematyczny

1. Sprecyzowanie i klasyfikacja adekwatnych do podjętego badanego zjawiska metod, technik i narzędzi badawczych. 

2. Badania ilościowe a jakościowe - sposoby analizy danych

3. Specyfika, cel podejmowanych badań naukowych.

4. Zasady badań pedagogicznych

5. Precyzowanie problemów, hipotez ,

6. Opisywanie zmiennych (niezależnych i zależnych), wskaźników adekwatnie  podjętego tematu.

7. Konstruowanie narzędzi badawczych z uwzględnieniem wyodrębnionych wskaźników adekwatnie do przyjętych problemów głównych i szczegółowych

Metody kształcenia

Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach i aktywność studentów. Studia literatury specjalistycznej. Zaprojektowanie badań pedagogicznych. Napisanie założeń metodologicznych badań własnych

Literatura podstawowa

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000;

Konarzewski K., Jak uprawiać badania o światowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000;

Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995;

Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1977

Literatura uzupełniająca

Duraj-Nowakowa K., Studiowanie literatury przedmiotu, Kraków 2002;

Gnitecki J., Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Poznań 1999;

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-11-2019 15:07)