SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Doktryny pedagogiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Doktryny pedagogiczne
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPiWM-DP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy na temat wybranych doktryn wychowania i kształcenia.

Wymagania wstępne

Uzyskanie zaliczenia ze wstępu do pedagogiki oraz historii wychowania i opieki.

Zakres tematyczny

Przedstawienie podstawowych treści związanych z ontologicznymi podstawami wychowania

Terminologia w badaniach współczesnej myśli pedagogicznej.

Doktryna – wyjaśnienie terminologiczne.

Pedagogika pozytywistyczna.

Pedagogika personalistyczna.

Pedagogika egzystencjalna.

Pedagogika emancypacyjna.

Postmodernizm.

 

Metody kształcenia

metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, prezentacja mulimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa z ćwiczeń będzie średnią arytmetyczną ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

1.  Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.

2.      Pedagogika: podręcznik akademicki, T. I, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca

1.      Neill S., Summerhill, Katowice 1991.

2.      Głażewski M., O witalności szkoły, Zielona Góra 1996.

3.      Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1996.

4.      von Schoenebeck H., Antypedagogika w dialogu: wprowadzenie w rozmyślania antypedagogiczne, Toruń 1991.

5.      Sokal A., Bricmont J., Modne bzdury, Warszawa 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-12-2019 06:41)