SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening twórczości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening twórczości
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-TT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z podstawami teoretycznymi pedagogiki twórczości i ćwiczeniami rozwijającymi twórczość podmiotu.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki, psychologii

Zakres tematyczny

Strategie rozwijania twórczości dzieci. Zasady treningów twórczości i ćwiczeń wspierających elementarne zdolności twórcze. Trening mentalny. Twórcze rozwiązywanie problemów. Lekcje twórczości wg K. J. Szmidta. Teoria zintegrowanych zadań szkolnych. Koncepcja twórczych zabaw. Metody i techniki rozwijające twórczość (burza mózgów, synektyka, analiza wartości, analiza morfologiczna, metoda Altszullera, metoda myślenia lateralnego , metoda projektowania wzorców idealnych, metoda przypadków).

Metody kształcenia

Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktycznego działania.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności, pracy w grupach, zaprojektowania i przeprowadzenia treningu twórczości, prezentacji do wybranego zagadnienia.
Oceną końcową stanowi ocena z konwersatorium

Literatura podstawowa

Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak modernizować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.
DeBono E., Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa 1994.
Góralski A., Zadanie, metoda, rozwiązanie, Warszawa 1980.
Magda-Adamowicz M., I. Paszenda, Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Uniwersytet Zielonogórski, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011
Nęcka E., Orzechowska J., Słabosz A., Szymura B., Treningi twórczości, Gdańsk 2005.

Literatura uzupełniająca

Uwagi

Podawana na bieżąco przez prowadzącego .


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 19:35)