SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kapitał rodzinny a edukacja dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kapitał rodzinny a edukacja dziecka
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-KRaED
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Pogłębienie wiedzy studentów w zakresie kluczowych zagadnień dotyczących socjalizacji dziecka w rodzinie, ekonomicznych teorii jego edukacji i wychowania, przygotowanie studentów do rozpoznawania i projektowania sposobów wspierania dziecka przez rodziców przy wykorzystaniu określonego rodzaju zasobów w postaci kapitału ekonomicznego, społecznego i kulturowego, zapoznanie studentów z mechanizmami tworzenia kapitału edukacyjnego dziecka.

Wymagania wstępne

Ukończony kurs z zakresu pedagogiki i psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Teoria P. Bourdieu w naukach społecznych. Koncepcja reprodukcji kulturowej. (Re)produkcja pozycji klasowej poprzez praktyki edukacyjne rodziców. Znaczenie edukacji dziecka. Zasoby inwestowane przez rodziców w polu edukacji dziecka. Praktyki edukacyjne rodziców. Obraz dziecka w kontekście kapitału rodziny. Dzieciństwo konstruktywnego kapitału. Dzieciństwo łatwego kapitału. Dzieciństwo nadmiaru i niedostatku. Rodzicielstwo zaangażowane w produkcję kapitału edukacyjnego dziecka. Mechanizmy wytwarzania kapitału edukacyjnego dziecka w rodzinie. Rodzice jako medium stratyfikacji szkolnej. Od merytokracji do rodzicokracji. Kapitał społeczny a edukacja dziecka. Kapitał kulturowy i ekonomiczny w edukacji dziecka.

Metody kształcenia

Metody podające: opowiadanie, opis; metody poszukujące: nauczanie problemowe, dyskusja, analiza przypadków; analiza tekstów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Aktywność na zajęciach oraz przygotowanie autorskiego projektu dotyczącego możliwych sposobów tworzenia i konwersji kapitału edukacyjnego dziecka w rodzinie.

Literatura podstawowa

  1. Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983.
  2. Bernstein B., Odtwarzanie kultury, Warszawa 1990.
  3. Bourdieu P., Wacquant L., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001.
  4. Bourdieu P., Dystynkcja: społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005.
  5. Bourdieu P., Passeron J.C., Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 2006.
  6. Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne, Kraków 2011.
  7. Mikiewicz P., Kapitał społeczny a edukacja, Warszawa 2014.
  8. Nyczaj-Drąg M., Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra 2015.
  9. Smolińska-Theiss B., Od społecznych przyczyn niepowodzeń szkolnych do zróżnicowań i nierówności w szkole, [w:] Kapitał społeczny a nierówności – kumulacja i redystrybucja, red. K. Marzec-Holka, H. Guza-Steinke, Bydgoszcz 2009.
  10. Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny: edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Warszawa 2014.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Kwieciński Z., Sprawiedliwa nierówność czy niesprawiedliwa równość?: implikacje edukacyjne, [w:] Między patosem a dekadencją: studia i szkice socjopedagogiczne, red. Z. Kwieciński, Wrocław 2007.
  2. Melosik Z., Edukacja uniwersytecka i stratyfikacja społeczna, [w:] Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej, red. M. Cylkowska-Nowak, Poznań 2004.
  3. Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństwo: dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Kraków 2009.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-11-2019 15:57)