SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-AUwEW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z problematyką metod aktywizujących i ich znaczenia dla rozwoju ucznia, rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danej metody w określonej sytuacji; rozwijanie umiejętności projektowania działań z zastosowaniem metod aktywizujących ucznia w procesie uczenia się ; kształtowanie potrzeby dokształcania się w zakresie możliwości zastosowania metod aktywizujących ucznia w procesie uczenia się .
Psychologiczna wiedza o rozwoju i możliwościach dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Wiedza o metodach nauczania – uczenia się oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia. Umiejętność czytania ze zrozumieniem. Umiejętność poprawnego posługiwania się językiem mówionym i pisanym
Metody aktywizujące-wyjaśnienie pojęcia, klasyfikacje metod aktywizujących, możliwości stosowania w pracy z uczniami w klasach I-III, ich znaczenie dla wspierania rozwoju ucznia, stymulowania aktywności poznawczej, motywowania do uczenia się oraz integrowania jego wiedzy. Gry i zabawy dydaktyczne w klasach I-III.Metoda rozwiązywania problemów. Praca metodą projektów. Praca z fiszką autokorektywną i autokreatywną. Mapy mentalne i ich zastosowanie. Techniki pamięciowe w edukacji wczesnoszkolnej. Portfolio jako monitorowanie własnego uczenia się . Sześć myślowych kapeluszy i sześć działaniowych butów według E. de Bono. Badanie otaczającego świata przez eksperymentowanie, obserwowanie. Możliwości wykorzystania teorii inteligencji wielorakich H.Gardnera. Przyspieszone uczenie się . Style uczenia się i kanały przetwarzania informacji.
Problemowe – dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, praktycznego działania – projektowanie zadań i sytuacji z zastosowaniem metod aktywizujących.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pozytywnie zaliczone prace grupowe, prezentacje, udział w dyskusji. Ocena końcowa wynika ocen uzyskanych w toku pracy w semestrze.
1. Buzan T., Mapy twoich mysli, Łódż 2004.
2. de Bono E., Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa 1994.
3. Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się: z Wygotskim i Brunerem w tle, Gdańsk 2012.
4. Fisher R., Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999.
5. Gardner H., Inteligencje wielorakie: nowe Horyzonty w teorii i praktyce, Warszawa 2009.
6. Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Omega, Suwałki 1998.
7. Mtiugin I.J., Żemajewa E.L.,, Czakaberija E.I., Rybnikowa I.K., Magia pamięci czyli książka o ty jak rozwijać pamięć i uwagę w szkole podstawowej, Piła.
8. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 1999.
9. Paris S., Ayres L.R., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, Warszawa 1997 .
10. Szymański M., O metodzie projektów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011.
1. Bernacka D., Od słowa do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia, Warszawa 2001.
2. Drapeau, Jak uczyć się szybko i skutecznie, Warszawa 2002.
3. Hannaford C., Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł: podstawy kinezjologii edukacyjnej, Warszawa 1998.
4. O’Connor J., Seymour J., Wprowadzenie do neurolingwistycznego programowania, Poznań 1996.
5. Powell T. i J., Panowanie nad umysłem: metoda doktora Silvy, Warszawa 1995.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-11-2019 23:56)