SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-AUwEW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z problematyką metod aktywizujących i ich znaczenia dla rozwoju ucznia, rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danej metody w określonej sytuacji; rozwijanie umiejętności projektowania działań z zastosowaniem metod aktywizujących ucznia w procesie uczenia się ; kształtowanie potrzeby dokształcania się w zakresie możliwości zastosowania metod aktywizujących ucznia w procesie uczenia się .

Wymagania wstępne

Psychologiczna wiedza o rozwoju i możliwościach dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Wiedza o metodach nauczania – uczenia się oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia. Umiejętność czytania ze zrozumieniem. Umiejętność poprawnego posługiwania się językiem mówionym i pisanym

Zakres tematyczny

Metody aktywizujące-wyjaśnienie pojęcia, klasyfikacje metod aktywizujących, możliwości stosowania w pracy z uczniami w klasach I-III, ich znaczenie dla wspierania  rozwoju ucznia, stymulowania aktywności poznawczej, motywowania do uczenia się oraz integrowania jego wiedzy. Gry i zabawy dydaktyczne w klasach I-III.Metoda rozwiązywania problemów. Praca metodą projektów. Praca z fiszką autokorektywną i autokreatywną. Mapy mentalne i ich zastosowanie. Techniki pamięciowe w edukacji wczesnoszkolnej. Portfolio jako monitorowanie własnego uczenia się . Sześć myślowych kapeluszy i sześć działaniowych butów według E. de Bono. Badanie otaczającego świata przez eksperymentowanie, obserwowanie. Możliwości wykorzystania teorii inteligencji wielorakich H.Gardnera. Przyspieszone uczenie się . Style uczenia się i kanały przetwarzania informacji.

Metody kształcenia

Problemowe – dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, praktycznego działania – projektowanie zadań i sytuacji z zastosowaniem metod aktywizujących.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywnie zaliczone prace grupowe, prezentacje, udział w dyskusji. Ocena końcowa wynika ocen uzyskanych w toku pracy w semestrze.

Literatura podstawowa

1. Buzan T., Mapy twoich mysli, Łódż 2004.

2. de Bono E., Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa 1994.

3. Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się: z Wygotskim i Brunerem w tle, Gdańsk 2012.

4. Fisher R., Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999.

5. Gardner H., Inteligencje wielorakie: nowe Horyzonty w teorii i praktyce, Warszawa 2009.

6. Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Omega, Suwałki 1998.

7. Mtiugin I.J., Żemajewa E.L.,, Czakaberija E.I., Rybnikowa I.K., Magia pamięci czyli książka o ty jak rozwijać pamięć i uwagę w szkole podstawowej, Piła.

8. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 1999.

9. Paris S., Ayres L.R., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, Warszawa 1997 .

10. Szymański M., O metodzie projektów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

1. Bernacka D., Od słowa do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia, Warszawa 2001.

2. Drapeau, Jak uczyć się szybko i skutecznie, Warszawa 2002.

3. Hannaford C., Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł: podstawy kinezjologii edukacyjnej, Warszawa 1998.

4. O’Connor J., Seymour J., Wprowadzenie do neurolingwistycznego programowania, Poznań 1996.

5. Powell T. i J., Panowanie nad umysłem: metoda doktora Silvy, Warszawa 1995.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-11-2019 23:56)