SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Organizacja zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Organizacja zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-OZPoz
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z problematyką organizacji zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych skierowanych do dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; Doskonalenie warsztatu nauczyciela, rozwijanie umiejętności projektowania ofert i konstruowania autorskich programów edukacyjnych dotyczących różnych obszarów pracy z dzieckiem, ze zwróceniem szczególnej uwagi na pracę z dzieckiem zdolnym, uzdolnionym; dostrzeganie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Wymagania wstępne

Podstawowe informacje z zakresu dydaktyki ogólnej

Zakres tematyczny

Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne – ich znaczenie edukacyjne, rozwojowe. Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci a innowacje pedagogiczne nauczycieli. Zajęcia dodatkowe dla dzieci w wieku przedszkolnym – oferta przedszkola i instytucji edukacyjnych, kulturalnych. Zajęcia pozaszkolne – ich znaczenie w rozwijaniu zainteresowań i zdolności dziecka. Miejsce zajęć pozalekcyjnych w pracy szkoły, nauczyciela. Metody, formy pracy, środki dydaktyczne stosowane na zajęciach dodatkowych, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących. Projektowanie zajęć pozalekcyjnych we współpracy z uczniami – znaczenie współpracy, dialogu z uczniami. Praca nad programem zajęć pozalekcyjnych – planowanie, wykonanie i prezentacja autorskich programów zajęć pozalekcyjnych – praca w grupach. Projektowanie zajęć dodatkowych dla wybranej grupy przedszkolnej – praca w grupach. Instytucje edukacyjne i ich oferta zajęć pozaszkolnych – dyskusja wokół dostępnej oferty zajęć, korzyści i niebezpieczeństwa.

Metody kształcenia

dyskusja, burza mózgu, praktycznego działania – projektowanie programów zajęć pozalekcyjnych dla klas I-III i zajęć dodatkowych dla przedszkolaków.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywność w trakcie zajęć, dyskusja, pozytywnie ocenione dwa programy zajęć dla określonej grupy wiekowej. 

Ocena końcowa 

Ocena końcowa: ocena z konwersatorium

Literatura podstawowa

  1. Adamek I., Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruowania programów szkolnych, Kraków 2007.
  2. Dylak S., Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, Warszawa 2002.
  3. Żelazkiewicz M., Skuteczność wychowawcza innowacji w zajęciach pozalekcyjnych, Wrocław 1980.

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Ciczkowski W., red., Jak kreować programy edukacyjne, Olsztyn 2000.
  2. Kott T., Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, Warszawa 2002.
  3. Połomka D., Sternowska W., Połomski S., Kształtowanie postaw i zainteresowań młodzieży na zajęciach pozalekcyjnych z biologii, Koszalin 1985.
  4. Stadnicka J., Koła zainteresowań muzycznych, Warszawa 1971.

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 19:18)