SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie programów autorskich - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie programów autorskich
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-PPA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu projektowania programów autorskich i innowacji pedagogicznych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej. Zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi. Kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu opartego na autorskiej koncepcji pracy z małym dzieckiem.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz pedagogiki zdolności i twórczości.

Zakres tematyczny

Zasady pracy nad programem autorskim. Cele programu kształcenia – ich definiowanie, sposoby formułowania, operacjonalizacja i osiąganie. Materiał nauczania: selekcja i gradacja treści kształcenia; wiedza szkolna i pozaszkolna. Procedura oceniania uczniów: strategie oceniania, ujecie metodyczne i ideologiczne, ocena opisowa i bieżąca. Projektowanie rozwiązań praktycznych i ewaluacja programu.

Metody kształcenia

Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności studentów, zaprojektowania i analizy autorskiego programu, prezentacji do wybranego zagadnienia.

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium

Literatura podstawowa

Barański Cz., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.

Figiel M., Szkoły autorskie w Polsce, Kraków 2001.

Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.

Lesiak-Laska, Uwarunkowania i efekty innowacji pedagogicznych nauczycieli klas początkowych, Rzeszów 1998.

Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.

Literatura uzupełniająca

Popek S ., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.
Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju, Białystok 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 19:29)