SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie programów autorskich |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPiWM-PPA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu projektowania programów autorskich i innowacji pedagogicznych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej. Zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi. Kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu opartego na autorskiej koncepcji pracy z małym dzieckiem.
Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz pedagogiki zdolności i twórczości.
Zasady pracy nad programem autorskim. Cele programu kształcenia – ich definiowanie, sposoby formułowania, operacjonalizacja i osiąganie. Materiał nauczania: selekcja i gradacja treści kształcenia; wiedza szkolna i pozaszkolna. Procedura oceniania uczniów: strategie oceniania, ujecie metodyczne i ideologiczne, ocena opisowa i bieżąca. Projektowanie rozwiązań praktycznych i ewaluacja programu.
Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności studentów, zaprojektowania i analizy autorskiego programu, prezentacji do wybranego zagadnienia.
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium
Barański Cz., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.
Figiel M., Szkoły autorskie w Polsce, Kraków 2001.
Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.
Lesiak-Laska, Uwarunkowania i efekty innowacji pedagogicznych nauczycieli klas początkowych, Rzeszów 1998.
Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
Popek S ., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.
Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju, Białystok 2003.
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 19:29)