Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z diagnozą logopedyczną, narzędziami wykorzystywanymi do prowadzenia diagnozy, zapoznanie z klasyfikacjami zaburzeń mowy oraz wskazanie jakie znaczenie ma współpraca nauczyciela-logopedy ze środowiskiem wychowawczym ucznia.
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu rozwoju człowieka.
Zakres tematyczny
Diagnoza logopedyczna dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnympojęcie
diagnozy logopedycznej
etapy diagnozy logopedycznej
Narzędzia wykorzystywane do diagnozy logopedycznej
Klasyfikacja zaburzeń mowy występujących u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, przyczyny powstawania zaburzeń mowy
Znaczenie współpracy logopedy ze środowiskiem rodzinnym ucznia
Metody kształcenia
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest ocena aktywności studenta na zajęciach.
Literatura podstawowa
Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 2004.
Demelowa G., Elementy logopedii, Warszawa 1987.
Jastrzębowska G., Podstawy diagnozy i teorii logopedycznej, Opole 1998.
Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.
Kaczmarek L., Rewalidacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy, [w:] Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Warszawa 1988.
Logopedia: pytania i odpowiedzi, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003.
Skorek E. M., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2002.
Skorek E. M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2004.
Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.
Tarkowski Z., Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992.
Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002.
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-11-2019 08:29)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.