SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Logopedia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Logopedia
Kod przedmiotu 05.9-WP-PPiWM-Logop
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z diagnozą logopedyczną, narzędziami wykorzystywanymi do prowadzenia diagnozy, zapoznanie z klasyfikacjami zaburzeń mowy oraz wskazanie jakie znaczenie ma współpraca nauczyciela-logopedy ze środowiskiem wychowawczym ucznia. 

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu rozwoju człowieka.

Zakres tematyczny

  1. Diagnoza logopedyczna dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnympojęcie
  • diagnozy logopedycznej
  • etapy diagnozy logopedycznej
  1. Narzędzia wykorzystywane do diagnozy logopedycznej
  2. Klasyfikacja zaburzeń mowy występujących u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, przyczyny powstawania zaburzeń mowy
  3. Znaczenie współpracy logopedy ze środowiskiem rodzinnym ucznia 

Metody kształcenia

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest ocena aktywności studenta na zajęciach. 

Literatura podstawowa

  1. Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 2004.
  2. Demelowa G., Elementy logopedii, Warszawa 1987.
  3. Jastrzębowska G., Podstawy diagnozy i teorii logopedycznej, Opole 1998.
  4. Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.
  5. Kaczmarek L., Rewalidacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy, [w:] Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Warszawa 1988.
  6. Logopedia: pytania i odpowiedzi, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003.
  7. Skorek E. M., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2002.
  8. Skorek E. M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2004.
  9. Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.
  10. Tarkowski Z., Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992.
  11. Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-11-2019 08:29)