SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka ciągła w klasach I-III |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPiWM-Pra5 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 60 | 4 | 60 | 4 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie ze specyfiką pracy szkoły oraz edukacji w klasach I-III, poznanie zadań realizowanych przez szkołę, sposobu funkcjonowania i organizacji pracy, poznanie sposobów i zasad prowadzenia dokumentacji wychowawcy i nauczyciela, zapoznanie z pracą nauczyciela w toku czynności organizacyjnych, komunikacyjnych, edukacyjnych,
rozwijanie umiejętności planowania i prowadzenia zajęć, formułowania celów, doboru metod i form pracy, organizowania pracy w grupach, przygotowywania i wykorzystywania
pomocy dydaktycznych (także środków multimedialnych), organizowania przestrzeni, motywowania dzieci do wykonywania zadań, rozwijanie umiejętności animowania
aktywności poznawczej dzieci, pobudzanie refleksji własnej, rozwijanie umiejętności analizowania i interpretowania zdarzeń i sytuacji pedagogicznych w świetle posiadanej
wiedzy.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, dydaktyki ogólnej, psychologii rozwoju dziecka. Znajomość założeń aktualnie obowiązującej podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej i wynikających z niej rozwiązań.
Poznawanie funkcjonowania szkoły – zadań, organizacji pracy, dokumentacji. Obserwowanie grupy uczniów jako grupy społecznej, poznawanie dzieci ich możliwości i zainteresowań, potrzeb. Poznawanie organizacji pracy na zajęciach w szkole, form aktywności, interakcji, komunikacji w grupie między nauczycielem i uczniami oraz między uczniami. Poznawanie warsztatu pracy nauczyciela klas I-III – rozpoznawania możliwości dzieci, animowania sytuacji poznawczych, aktywizowania dzieci, dyscyplinowania, motywowania. Analizowanie organizacji przestrzeni klasy w zależności od podejmowanego zadania. Konfrontowanie wiedzy praktycznej z teoretyczną. Obserwowanie i prowadzenie dokumentacji hospitowanych zajęć. Asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia. Samodzielne prowadzenie fragmentów zajęć zleconych przez nauczyciela-opiekuna praktyki. Konsultacje i omawianie z nauczycielem-opiekunem praktyki obserwowanych zajęć pod kątem ich celów, treści, metod kształcenia i form organizacyjnych i in.
Praktycznego działania i obserwacji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Odbycie, wymaganej regulaminem studiów, 60-godzinnej praktyki w klasach I-III, potwierdzonych opinią Nauczyciela - Opiekuna. Podstawą zaliczenia praktyk jest
terminowe rozliczenie wymaganej dokumentacji u opiekuna praktyki z ramienia UZ. Ocenę końcową z praktyk stanowi średnia ważona – 80% oceny z praktyk wystawionej przez
nauczyciela opiekuna w szkole oraz 20% oceny opiekuna z ramienia UZ obejmującej przygotowanie i terminowe rozliczenie dokumentacji.
Ocena końcowa z przedmiotu:
Ocenę końcową stanowi ocena z praktyk
Aktualnie obowiązująca podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej, pakiety edukacyjne dla danej klasy, przewodniki metodyczne, projekty zajęć.
Dokumentacja prowadzona przez nauczyciela klas I-III - opiekuna-praktyki.
Lista organizatorów praktyk na poszczególnych specjalnościach, dokumenty oraz harmonogram praktyk, podawane są na stronie internetowej Wydziału. Szczegółowe
instrukcje praktyk są dostępne u organizatorów praktyk. Zasady zaliczania praktyki bez obowiązku jej odbywania reguluje Regulamin studiów UZ.
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 25-11-2019 18:32)