SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Problemy edukacji międzykulturowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Problemy edukacji międzykulturowej
Kod przedmiotu 05.7-WP-PPiWM-PEM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi ideami, koncepcjami i problemami edukacji międzykulturowej. Przygotowanie do planowania i realizowania działań z dziećmi z zakresu edukacji międzykulturowej

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Edukacja międzykulturowa - rozwój idei, podstawowe pojęcia, problemy orientacje, koncepcje/modele; Dylematy społeczeństw wielokulturowych i związane z nimi zadania edukacyjne; Procesy kreowania tożsamości kulturowej, wspieranie dziecka z mniejszości kulturowych w procesach kształtowania tożsamości kulturowej/kreowanie tożsamości międzykulturowej;  Komunikacja międzykulturowa  - obszary, uwarunkowania, bariery (uprzedzenia, stereotypy, nietolerancja, ksenofobia); Wyzwania,  koncepcje i sposoby pracy  w środowisku zróżnicowanym kulturowo/ w zakresie edukacji międzykulturowej; Dobre praktyki edukacji międzykulturowej.

Metody kształcenia

wykład interaktywny; dyskusja; prezentacja; metoda warsztatowa; analiza przypadku; projektowanie działań edukacyjnych; praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z ćwiczeń składały się będą oceny za: aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, warsztatach, ćwiczeniach), przygotowanie koncepcji zajęć z zakresu edukacji międzykulturowej dla dzieci; prezentację wyników analizy "dobrej praktyki" edukacji międzykulturowej. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Literatura podstawowa

Dzieci w procesie kształtowanie postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo-i międzykulturowej , red.T Lewowicki, J. Suchodolska , Kraków 2011

Edu­kacja w warunkach wielokulturowości – Konteksty społeczno-metodyczne, red.J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko , Gdańsk 2016.

Hall E.T., Poza kulturą, Warszawa 2001.

Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M., Kultury i organizacje, Warszawa 2011.

Kapciak A., Koprowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Warszawa 1996.

Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji międzykulturowej, Kraków 2007.

Mikułowski-Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa, Kraków 1999.

Mosty zamiast murów.O komunikacji między ludźmi, red. J. Steward, Warszawa 2002.

Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa:  kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007.

Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.

Weigl B., Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci i młodzieży, Warszawa 1999.

 

Literatura uzupełniająca

-

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-11-2019 19:17)