SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Badania nad dzieckiem i dzieciństwem |
Kod przedmiotu | 14.8-WP-PPiWM-ENDiD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z teoretycznymi podstawami, metodologią i wynikami badań nad dzieckiem i jakością dzieciństwa.
Podstawy pedagogiki ogólnej, socjologii, pedagogiki rodziny, psychologii rozwojowej oraz metodologii badań naukowych. Wiedza z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Wykłady
Pedologia jako nauka o dziecku. Dziecko i dzieciństwo jako kategorie teoretyczne - wyjaśnienie pojęć. Dziecko jako obiekt analiz i badań pedagogicznych w Polsce. Badania nad dzieciństwem w innach krajach. Dziecko i jego dzieciństwo w wymiarze historycznym - przemiany dzieciństwa. Typy badań nad dzieckiem i dzieciństwem. Dziecko a zagrożenia współczesnego świata. Społeczne i kulturowe konteksty współczesnego dzieciństwa. Jakość dzieciństwa na wsi i w mieście. Instytucjonalizacja dzieciństwa. Etyka badań naukowych z udziałem dzieci.
Konwersatoria
Obrazy współczesnego dziecka i dzieciństwa kreowane przez media. Dziecko i dzieciństwo w badaniach socjologicznych. Dziecko i dzieciństwo w badaniach psychologicznych. Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych. Dzieci wysokiej i niskiej jakości. Dzieci/dzieciństwo nadmiaru i niedostatku. Jakość dzieciństwa w szkole i przedszkolu. Jakość dzieciństwa w rodzinie. Metody i przykłady współczesnych badań nad dzieciństwem.
Wykład
Konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny; prezentacje multimedialne.
Konwersatoria
Dyskusja, praca z materiałem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, metoda projektu, prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności studentów.
Konwersatoria
Zaliczenie z oceną na podstawie opisu, analizy oraz projektowania badań dotyczących problemów współczesnego dziecka i jego dzieciństwa, prezentacji do wybranego zagadnienia do tematu, aktywnej obecności i dyskusji studentów.
Ocena końcowa
Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu.
Szczepska-Pustkowska M., Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011.
Wymiary dzieciństwa. Problemy dziecka i dzieciństwa w zmieniającym się społeczeństwie, red. Jadwiga Bińczycka i Barbara Smolińska-Theiss, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki, red. Maria Kolankiewicz, WSiP, Warszawa 1998.
Zwoliński A., Krzywdzone dzieci. Zagrożenia współczesnego dzieciństwa, Kraków: Wydawnictwo WAM 2012.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-12-2019 20:58)