SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie programów adaptacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie programów adaptacyjnych
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-PPA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabywanie wiedzy i umiejętności projektowania działań ułatwiających dzieciom adaptację w przedszkolu. Rozumienie potrzeby opracowania programu adaptacyjnego w placówce przedszkolnej.

Wymagania wstępne

Wiedza o rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, wiedza o potrzebach dzieci . Ukończony kurs dydaktyki.

Zakres tematyczny

Pojęcie adaptacji w różnych dziedzinach nauki. Cele programów adaptacyjnych, metody pracy w procesie adaptacji. Poziomy adaptacji dzieci do przedszkola. Problematyka przygotowania nauczycieli i placówki do przyjęcia dzieci 3-letnich. Trudności dzieci, nauczycieli i rodziców w procesie adaptacji dziecka. Konstrukcja programu adaptacyjnego. Współpraca z rodzicami w procesie adaptacji dzieci. Ewaluacja programu adaptacyjnego. Projektowanie programów adaptacyjnych.

Metody kształcenia

Dyskusja, metoda rozwiązywania problemów, projekty grupowe, praca z literaturą.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest pozytywnie oceniony referat oraz własny projekt programu adaptacyjnego także pozytywnie oceniony.

Literatura podstawowa

1. Gruszczyk-Kolczyńska E, Kłopoty adaptacyjne dzieci do przedszkola i jak można im zaradzić, RABE - Edukacja w przedszkolu, Grudzień 1998.
2. Lubowiecka J, Trudności dziecka w przystosowaniu do przedszkola, Wychowanie przedszkolne, 6/2001.
3. Kąkol M, Z badań nad warunkami adaptacji dzieci trzyletnich do przedszkola, Wychowanie w przedszkolu, 2/1998.
4. Lubowiecka J, Trzylatek w przedszkolu. Współpraca rodziców i nauczycieli, Wychowanie w przedszkolu, 10/1993.
5. Polańczyk A, Jak pomóc dziecku przekroczyć próg przedszkola? RABE – Management w przedszkolu, wrzesień 2000.
 

Literatura uzupełniająca

1. Szurowska B, Pokonać lęki trzylatków, Wychowanie w przedszkolu, 7/2004 .

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-11-2019 21:26)