SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie programów adaptacyjnych |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-PPA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Nabywanie wiedzy i umiejętności projektowania działań ułatwiających dzieciom adaptację w przedszkolu. Rozumienie potrzeby opracowania programu adaptacyjnego w placówce przedszkolnej.
Wiedza o rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, wiedza o potrzebach dzieci . Ukończony kurs dydaktyki.
Pojęcie adaptacji w różnych dziedzinach nauki. Cele programów adaptacyjnych, metody pracy w procesie adaptacji. Poziomy adaptacji dzieci do przedszkola. Problematyka przygotowania nauczycieli i placówki do przyjęcia dzieci 3-letnich. Trudności dzieci, nauczycieli i rodziców w procesie adaptacji dziecka. Konstrukcja programu adaptacyjnego. Współpraca z rodzicami w procesie adaptacji dzieci. Ewaluacja programu adaptacyjnego. Projektowanie programów adaptacyjnych.
Dyskusja, metoda rozwiązywania problemów, projekty grupowe, praca z literaturą.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest pozytywnie oceniony referat oraz własny projekt programu adaptacyjnego także pozytywnie oceniony.
1. Gruszczyk-Kolczyńska E, Kłopoty adaptacyjne dzieci do przedszkola i jak można im zaradzić, RABE - Edukacja w przedszkolu, Grudzień 1998.
2. Lubowiecka J, Trudności dziecka w przystosowaniu do przedszkola, Wychowanie przedszkolne, 6/2001.
3. Kąkol M, Z badań nad warunkami adaptacji dzieci trzyletnich do przedszkola, Wychowanie w przedszkolu, 2/1998.
4. Lubowiecka J, Trzylatek w przedszkolu. Współpraca rodziców i nauczycieli, Wychowanie w przedszkolu, 10/1993.
5. Polańczyk A, Jak pomóc dziecku przekroczyć próg przedszkola? RABE – Management w przedszkolu, wrzesień 2000.
1. Szurowska B, Pokonać lęki trzylatków, Wychowanie w przedszkolu, 7/2004 .
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-11-2019 21:26)