SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Filozofowanie dzieci |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-FD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z teoretycznymi podstawami metodyki dociekań filozoficznych z dziećmi; zapoznanie z zasadami funkcjonowania wspólnoty dociekającej, przygotowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem elementów filozofowania z dziećmi; wykształcenie umiejętności animowania i prowadzenia dyskusji filozoficznej z dziećmi.
Wiedza z zakresu podstaw filozofii.
Wiedza z zakresu podstaw psychologii rozwojowej.
Podstawy metafilozofii: filozofia a filozofowanie.
Zagadnienie "filozofujących dzieci" - postawy wobec zjawiska dziecięcych dociekań.
Miejsce i rola filozofii w edukacji.
Historia ruchu filozofowania z dziećmi.
Mathew Lipman i metodyka P4C.
zasady tworzenia wspólnoty dociekającej.
Struktura zajęć P4C.
Filozofowanie z dziećmi według Garetha Matthewsa.
Filozofowanie z dziećmi w praktyce szkolnej.
Wykład z elementami dialogu.
Dyskusja.
Ćwiczenia praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie scenariusza zajęć z dziećmi z wykorzystaniem metodyki dociekań filozoficznych.
Frese H.L. (2008), nasze dzieci są filozofami. Jak rozmawiać z dziećmi o poważnych sprawach, WAM, Kraków
Krzywoń Ł. (2019), Filozofuj z dziećmi. Poradnik do prowadzenia filozoficznych dociekań z dziećmi i młodzieżą, Wydawnictwo Academicon, Gdańsk
Lipman M., Sharp A.M., Oscanyan F.S. (1997), Filozofia w szkole, Wyd. CODN, Warszawa
Pobojewska A. (2011), Dialog w metodzie sokratejskiej i na zajęciach warsztatowych z filozofii, „Edukacja Filozoficzna”, vol. 52/2011, s. 123-136
Pobojewska A. (2019), Edukacja do samodzielności Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka, Wydawnictwo UŁ, Łódź
Walczak P. (2018), Wpływ dociekań filozoficznych na rozwój intelektualny dzieci. Analiza wyników badań, „Kultura i Edukacja”, vol. 3/2017, s. 128-142
García-Moriyón F., Rebollo I., Colom R. (2005), Evaluating Philosophy with Children: A Meta-Analysis, “Thinking. The Journal of Philosophy for Children”, Volume 17, Issue 4, s. 14-22.
Kitchener R. (1990), Do children think philosophically?, “Metaphilosophy”, Vol. 21, No. 4, s. 416-431.
Martens E. (2011), Dzieci są filozofami, „Ethics in Progress Quarterly”, Vol. 2 Issue 1, czasopismo online, http://ethicsinprogress.org.
Matthews G. (1984), Dialogues with Children, Harvard University Press, Cambridge MA.
Murris K. (2000), Can Children Do Philosophy?, “Journal of Philosophy of Education”, Vol. 34, No. 2, s. 261-279.
Murris K. (2001), Are children natural philosophers?, “Teaching thinking”, No. 09/2001, s. 46-49.
Siddiqui N., Gorard S., Beng Huat See (2017), Non-cognitrive impacts of Philosophy for Children. Project Report, School of Education, Durham University
Trickey S., Topping K. J. (2004), Philosophy for children: A systematic review, “Research Papers in Education”, 75(3)/2004, s. 365-380
Walczak P. (2018), Filozofia dla dzieci (P4C) jako trening aretologiczny, (w:) Sprawności moralne jako przedmiot refleksji wychowawczej, red. nauk. Iwaona Jazukiewicz, Ewa Rojewska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 115-132
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 21:49)