SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Filozofowanie dzieci - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Filozofowanie dzieci
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-FD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Paweł Walczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z teoretycznymi podstawami metodyki dociekań filozoficznych z dziećmi; zapoznanie z zasadami funkcjonowania wspólnoty dociekającej, przygotowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem elementów filozofowania z dziećmi; wykształcenie umiejętności animowania i prowadzenia dyskusji filozoficznej z dziećmi.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu podstaw filozofii.

Wiedza z zakresu podstaw psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Podstawy metafilozofii: filozofia a filozofowanie.

Zagadnienie "filozofujących dzieci" - postawy wobec zjawiska dziecięcych dociekań.

Miejsce i rola filozofii w edukacji.

Historia ruchu filozofowania z dziećmi.

Mathew Lipman i metodyka P4C.

zasady tworzenia wspólnoty dociekającej.

Struktura zajęć P4C.

Filozofowanie z dziećmi według Garetha Matthewsa.

Filozofowanie z dziećmi w praktyce szkolnej.

Metody kształcenia

Wykład z elementami dialogu.

Dyskusja.

Ćwiczenia praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie scenariusza zajęć z dziećmi z wykorzystaniem metodyki dociekań filozoficznych.

Literatura podstawowa

Frese H.L. (2008), nasze dzieci są filozofami. Jak rozmawiać z dziećmi o poważnych sprawach, WAM, Kraków

Krzywoń Ł. (2019), Filozofuj z dziećmi. Poradnik do prowadzenia filozoficznych dociekań z dziećmi i młodzieżą, Wydawnictwo Academicon, Gdańsk

Lipman M., Sharp A.M., Oscanyan F.S. (1997), Filozofia w szkole, Wyd. CODN, Warszawa

Pobojewska A. (2011), Dialog w metodzie sokratejskiej i na zajęciach warsztatowych z filozofii, „Edukacja Filozoficzna”, vol. 52/2011, s. 123-136

Pobojewska A. (2019), Edukacja do samodzielności Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka, Wydawnictwo UŁ, Łódź

Walczak P. (2018), Wpływ dociekań filozoficznych na rozwój intelektualny dzieci. Analiza wyników badań, „Kultura i Edukacja”, vol. 3/2017, s. 128-142

 

Literatura uzupełniająca

García-Moriyón F., Rebollo I., Colom R. (2005), Evaluating Philosophy with Children: A Meta-Analysis, “Thinking. The Journal of Philosophy for Children”, Volume 17, Issue 4, s. 14-22.

Kitchener R. (1990), Do children think philosophically?, “Metaphilosophy”, Vol. 21, No. 4, s. 416-431.

Martens E. (2011), Dzieci są filozofami, „Ethics in Progress Quarterly”, Vol. 2 Issue 1, czasopismo online, http://ethicsinprogress.org.

Matthews G. (1984), Dialogues with Children, Harvard University Press, Cambridge MA.

Murris K. (2000), Can Children Do Philosophy?, “Journal of Philosophy of Education”, Vol. 34, No. 2, s. 261-279.

Murris K. (2001), Are children natural philosophers?, “Teaching thinking”, No. 09/2001, s. 46-49.

Siddiqui N., Gorard S., Beng Huat See (2017), Non-cognitrive impacts of Philosophy for Children. Project Report, School of Education, Durham University

Trickey S., Topping K. J. (2004), Philosophy for children: A systematic review, “Research Papers in Education”, 75(3)/2004, s. 365-380

Walczak P. (2018), Filozofia dla dzieci (P4C) jako trening aretologiczny, (w:) Sprawności moralne jako przedmiot refleksji wychowawczej, red. nauk. Iwaona Jazukiewicz, Ewa Rojewska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 115-132

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 21:49)