SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja integracyjna i włączająca - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja integracyjna i włączająca
Kod przedmiotu 05.6-WP-PPiWM-EIiW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie przez studentów założeń edukacji włączającej, teoretycznych i prawnych podstaw, a także zasad organizacji. Uwrażliwienie studentów na współodpowiedzialność nauczycieli, pedagogów specjalnych oraz rodziców w procesie edukacji włączającej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kształtowanie u studentów postawy akceptacji wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  

Wymagania wstępne

Wiedza na temat możliwości i ograniczeń edukacyjnych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Zakres tematyczny

Wykład

1) Społeczna integracja, normalizacja, społeczna inkluzja jako teoretyczne zaplecze pedagogiki integracyjnej i włączającej oraz edukacji integracyjnej i włączającej. 2) Zasady  organizacji edukacji włączającej wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3)  Edukacja włączająca  w świetle międzynarodowych dokumentów oraz polskiego prawa oświatowego. 4) Specjalne potrzeby dzieci - możliwości ich diagnozowania oraz zaspokajania w warunkach edukacji włączającej. 5) Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów z niepełnosprawnością w Polsce. 6) Współpraca nauczycieli  z rodzicami dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 7) Planowanie edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: współodpowiedzialność nauczycieli, pedagogów specjalnych oraz rodziców.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz.  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kolokwium  z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60%); dostateczna (61-75%), dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów. Ocenę końcową stanowi ocena z kolokwium z treści wykładów. 

Literatura podstawowa

  1. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  2. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  3. Krause A., Żyta A., Nosarzewska S., Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Toruń 2010.
  4. Segregacja. Integracja. Inkluzja, red. B. Grochmal-Bach, A. Czyż, A. Skoczek, Kraków 2013.
  5. Skotnicka B., Przygotowanie szkoły wiejskiej do edukacji inkluzyjnej – na przykładzie szkół powiatu bydgoskiego, Bydgoszcz 2019.  
  6. Zamkowska A., Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Radom 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Gajdzica Z., Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Kraków 2013.
  2. Chodkowska M., Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, Warszawa 2004. 
  3. Lechta V., Základy inkluzivní pedagogiky, Praha, 2010.
  4. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013.
  5. Szumski G., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Warszawa 2010.
  6. Zamkowska A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Radom 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-12-2019 20:57)