SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kultura organizacyjna przedszkola i szkoły z elementami prawa oświatowego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kultura organizacyjna przedszkola i szkoły z elementami prawa oświatowego
Kod przedmiotu 05.9-WP-PPiWM-KOPiS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi znaczenia kultury organizacyjnej szkoły/przedszkola  w procesach zorientowanych ja jakość i efektywność edukacji - poznanie czynników wewnątrz organizacji oraz w otoczeniu. Zapoznanie z przepisami prawa oświatowego.  Poznanie procesu kształtowania kultury szkoły (przedszkola) na bazie wewnętrznego prawa przedszkolaszkoły/ jako procesu rozwoju szkoły (przedszkola). 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu, socjologii i psychologii.

Zakres tematyczny

Kultura szkoły i jej znaczenie w badaniach efektywności szkoły; Rozumienie kultury szkoły – analiza pojęć, kultura a klimat szkoły; Elementy kultury szkoły; Orientacje badawcze kultury szkoły; Cechy kultury szkół; Kształtowanie kultury szkoły; Przywództwo i zarządzanie w kulturze szkoły; Modele przywództwa a kultura szkoły; Współzależność przywództwa, uczenia się i współpracy w kształtowaniu kultury szkoły; Wybrane aspekty prawa oświatowego tworzące warunki do poprawy jakości i efektywności placówek edukacyjnych

Metody kształcenia

Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest obecność, aktywny udział w zajęciach i przygotowanie projektu.

Literatura podstawowa

Babicka-Wirkus A., Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje – przestrzeń, Wolters Kluwer: Warszawa 2019

J. Bruner, Kultura edukacji,Universitas, Kraków 2006.

Czerepaniak-Walczak M., Proces emancypacji kultury szkoły, Wolters Kluwer, Warszawa, 2018.

Dernowska U., Tłuściak-Deliowska A., Kultura szkoły : studium teoretyczno-empiryczne. Impuls, Kraków 2014. 

Hofstede G., Kultury i organizacje, PWN, Warszawa 2001.

Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Impuls, Kraków 2019.

Przyborowska B., Kultura organizacyjna oświaty w zmiennym otoczeniu, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP, Olsztyn 2007

Touhy, D. (2002): Dusza szkoły. O tym co sprzyja zmianie i rozwojowi. Warszawa: PWN.

Śliwerski B., Meblowanie szkolnej demokracji. Wolters Kluwer: Warszawa 2017.

Śliwerski B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej, Impuls, Kraków 2015.

 

Literatura uzupełniająca

Czerska M., Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwanie dla współczesnego menedżera, Difin, Warszawa 2003.

Michalak J. M., (red.), (2009), Przywództwo w kształtowaniu warunków edukacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Impuls: Kraków 2002.

Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły, Szkice z teorii szkoły, Warszawa IBE 2003. 

Polak K. (2007), Kultura szkoły. Od relacji społecznych do języka uczniowskiego, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę? Studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008.

Żłobicki W., Ukryty program w edukacji: między niewiedzą a manipulacją, Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków, 2002 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-02-2020 14:31)