SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Organizacja pracy w świetlicy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Organizacja pracy w świetlicy
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-OPwŚ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z organizacją pracy wychowawczo-opiekuńczej w świetlicy szkolnej oraz stwarzanie sytuacji, w których będzie on miał okazję doświadczyć jej
urzeczywistniania w praktyce i uświadomić sobie własne umiejętności działania w takiej placówce ze szczególnym zwróceniem uwagi na metodykę pracy z dziećmi w wieku
wczesnoszkolnym.

Wymagania wstępne

Przedmioty ogólne z zakresu opieki i wychowania, psychologii rozwoju oraz metodyki szczegółowe pracy wychowawczo-opiekuńczej.

Zakres tematyczny

Świetlica szkolna jako forma opieki i wychowania dzieci w wieku wczesnoszkolnym w Polsce. Analiza doświadczeń studentów. Elementy modelu wzorca i realnego świetlic.
Analiza uwarunkowań i organizacji funkcjonowania świetlicy szkolnej. Programowanie i planowanie działań w świetlicach. Analiza i tworzenie dobrych planów działalności
rocznej, miesięcznej, tygodniowej. Metody i formy pracy wychowawczo-opiekuńczej w świetlicach. Diagnoza funkcjonowania wychowawczo-opiekuńczego świetlicy w szkole
podstawowej. Zajęcia w placówkach. Analiza zgromadzonych diagnoz w świetlicach szkolnych.

Prezentacja prac własnych studentów.
Zajęcia integracyjne i wprowadzające normy w grupie w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia poprawiające komunikację w grupie w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia rozwijające zainteresowania dzieci i młodzieży w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia rozwijające samodzielność dzieci przebywających w świetlicy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia motywujące do uczenia się, nauki wychowanków świetlicy szkolnej. Według pomysłu studentów.
Zajęcia relaksacyjne, czasu wolnego i budujące atmosferę świetlicy. Według pomysłu studentów.
Zajęcia okolicznościowe. Według pomysłu studentów.
Ferie i półkolonie w świetlicach szkolnych. Według pomysłu studentów.
Uogólnienia, podsumowanie najważniejszych problemów świetlic.

Metody kształcenia

Pogadanka, pokaz, praca w grupach, praca w parach, burza mózgów, odgrywanie scenek, mini wykład, dyskusja i niezależne studiowanie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie laboratoriów odbywa się na podstawie oceny poziomu aktywnego uczestnictwa w zajęciach (50% oceny), samodzielnie przygotowanego scenariusza zajęć
wychowawczych dla wychowanków świetlicy szkolnej oraz projektu organizacji świetlicy szkolnej (50% oceny).
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

1. Akty prawne regulujące funkcjonowanie świetlic szkolnych w Polsce.
2. Czasopismo „Świetlica w Szkole” 2009 - 2019 www.swietlicawszkole.pl.
3. Gajewska G., Bazydło-Stodolna K., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. VIII, Zielona
Góra 2005.
4. Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, T. XII, Zielona Góra 2011.
5. Gajewska G., Świetlica szkolna: jaka powinna być, a jaka jest? Kilka uwag o rozbieżnościach między modelem (wzorcem) a stanem rzeczywistym, „Świetlica w Szkole”
2009, 3, s. 5-8.

6.Pery, A., Kmita D. (2014). Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych. Poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. Warszawa.
7. Krajewska B., Świetlica szkolna - ważne ogniwo w procesie wychowania opiekuńczego dziecka, Forum Pedagogiczne 2011, nr 1.
8. Turska E., Świetlice środowiskowe jako forma pomocy rodzinie dysfunkcyjnej, [w:] Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w
świetlicy: scenariusze spotkań, programy, T. XII, Zielona Góra 2011.
9. Wiechowie A. i Z., Poradnik dla wychowawców świetlic szkolnych, Warszawa 1986.
10. Raport o stanie świetlic szkolnych, 2015, Raport otwarcia: MegaMisja, https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/badania/,
https://fundacja.orange.pl/files/user_files/user_upload/badania/MegaMisja._Raport_otwarcia.pdf, z dn. 10.09.2018, s. 1-105. Rola szkolnej świetlicy i zajęcia
świetlicowe dla dzieci w opinii rodziców, Warszawa, 22 marca 2016 Skrócony raport z badania ilościowego przeprowadzonego przez Millward Brown dla Fundacji
Orange, https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/badania/, z dn. 10.09.2018, s. 1-21.
11. Raport NIK 2017: Informacja o wynikach kontroli Funkcjonowanie świetlic szkolnych. Nr ewid. 40/2017/P/16/092/LSZ data 30.08.2018:
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-funkcjonowaniu-swietlic-szkolnych.html
12.Skrzyński, D. (2017). Świetlica szkolna. Zmiany w nowym systemie oświaty, zasady organizacji, najczęstsze błędy. Wydawnictwo Wiedza i Praktyka.

13. Zajdel K. (2019), Społeczne i indywidualne wymiary oceny szkolnej, Impuls, Kraków, s. 312.

14.Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Literatura uzupełniająca

Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E., Warsztat opiekuna-wychowawcy młodszych dzieci: scenariusze zajęć z zastosowaniem opowieści wychowawczej, T. VI, Zielona
Góra 2004
3. Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E., Teoretyczne i metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. V, Zielona Góra 2002, 2008
4. Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii: scenariusze zajęć wychowawczych: programy kolonii,
półkolonii, obozów, biwaków, T. X, Zielona Góra 2008.
5. Jarosz J., Profilaktyczno-terapeutyczna opieka nad młodzieżą w świetlicy szkolnej, „Nowa Szkoła” 1998, 3.
6. Jordan M., Pedagogiczne i społeczne aspekty pracy świetlicy szkolnej, Kraków 1995.
7. Kmita D., Kierunki rozwoju świetlic, „Świetlica w Szkole” 2010, 2.
8. Krajewska B., Standardy funkcjonowania świetlic szkolnych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2011, 2.
9. Muraszko B., Azyl w świetlicy, „Edukacja i Dialog” 1995, 6.
10. Pelcowa M., Świetlice w szkołach wielkomiejskich: stan aktualny i propozycje zmian, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1991, 4.
11. Pietkiewicz M., red., Świetlica pomostem między rodziną a szkołą: materiały pomocnicze dla wychowawców świetlic, Warszawa 1985.
12. Pruszyńska D., Zajęcia socjoterapeutyczne w świetlicy szkolnej, Legnica 1990.
13. Rosiński M., Organizacja pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy, Szczecin 1997.
14. Wilkowska J., Świetlica czy przechowalnia? „Wychowawca” 1998, 12.
15. Skrzyński D., Kadra pedagogiczna w świetlicy, „Świetlica w Szkole” 2010, 3.
16. Strony internetowe świetlic szkolnych i środowiskowych.
17. Zawadzka A., Świetlica jako miejsce odrabiania lekcji, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1999, 9.
18. Zieja Z., red., ABC wychowawcy świetlicy, Jelenia Góra 1995
19. Dokumenty prawne regulujące pracę świetlicy szkolnej oraz strony internetowe podawane przez prowadzącego zajęcia.
20. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Uwagi

W ramach zajęć brana jest pod uwagę możliwość metodycznego oglądu placówek i opracowanie przez studenta, studentów projektu ewaluacyjnego z jego prezentacją w
ramach zajęć. Szczególnie w ramach studiów niestacjonarnych.


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-12-2019 21:41)