SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań naukowych III |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PPiWM-MBN3 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań pedagogicznych. Zapoznanie studenta ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem ilościowych metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych ilościowych metod i technik badawczych. Konstruowanie wybranych ilościowych narzędzi badawczych. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejść ilościowego opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, poprzez dobór metod i technik badań, konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań. Przygotowanie studentów do korzystania z pakietu statystycznego (PS IMAGO/STATISTICA) w analizie wyników badań.
Podstawowa wiedza z przedmiotu Metodologia badań naukowych I i Metodologia badań naukowych II. Podstawowa znajomość aplikacji środowiska MS Office.
Wybór podejścia badawczego do realizacji projektu - podejście ilościowe. Metody i techniki badawcze stosowane w podejściu ilościowym. Metoda socjometryczna, eksperyment pedagogiczny, obserwacja standaryzowana, ankieta. Omówienie etapów procesu badawczego ze szczególnym uwzględnieniem powiązań między problemami badawczymi, hipotezami a konstrukcją narzędzia pomiaru.Przygotowanie wyników badań ilościowych do analizy: wczytanie i kontrola danych empirycznych do programu SPSS: opis zmiennych i kafeterii, eliminacja błędów kodowania, wartości spoza zakresu i braków danych (kontrola ankiet). Podstawowa analiza zgromadzonych danych: określanie braków danych, obliczenie częstości, obliczanie podstawowych statystyk opisowych, opis próby badawczej.
Dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – przygotowanie wybranego narzędzia badawczego (podejście ilościowe), ćwiczenia indywidualne w pracowni komputerowej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie ilościowego projektu badawczego (od postawienia celów i problemów badawczych aż do przygotowania wybranego narzędzia badawczego w podejściu ilościowym) i zaliczenie kolokwium sprawdzającego podstawowe umiejętności posługiwania się pakietem statystycznym (PS IMAGO/STATISTICA).
Informacje dla studentów, program przedmiotu oraz materiały do zajęć znajdują się na stronie: www.zmbs.wpps.uz.zgora.pl
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-11-2019 08:03)