SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań naukowych III - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań naukowych III
Kod przedmiotu 05.9-WP-PPiWM-MBN3
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Edyta Mianowska
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań pedagogicznych. Zapoznanie studenta ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem ilościowych metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych ilościowych metod i technik badawczych. Konstruowanie wybranych ilościowych narzędzi badawczych. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejść ilościowego opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, poprzez dobór metod i technik badań,  konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań. Przygotowanie studentów do korzystania z pakietu statystycznego (PS IMAGO/STATISTICA) w analizie wyników badań.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z przedmiotu Metodologia badań naukowych I i Metodologia badań naukowych II. Podstawowa znajomość aplikacji środowiska MS Office.

Zakres tematyczny

Wybór podejścia badawczego do realizacji projektu - podejście ilościowe. Metody i techniki badawcze stosowane w podejściu ilościowym. Metoda socjometryczna, eksperyment pedagogiczny, obserwacja standaryzowana, ankieta. Omówienie etapów procesu badawczego ze szczególnym uwzględnieniem powiązań między problemami badawczymi, hipotezami a konstrukcją narzędzia pomiaru.Przygotowanie wyników badań ilościowych do analizy: wczytanie i kontrola danych empirycznych do programu SPSS: opis zmiennych i kafeterii, eliminacja błędów kodowania, wartości spoza zakresu i braków danych (kontrola ankiet). Podstawowa analiza zgromadzonych danych: określanie braków danych, obliczenie częstości, obliczanie podstawowych statystyk opisowych, opis próby badawczej.

 

Metody kształcenia

Dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – przygotowanie wybranego narzędzia badawczego (podejście ilościowe), ćwiczenia indywidualne w pracowni komputerowej. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie ilościowego projektu badawczego (od postawienia celów i problemów badawczych aż do przygotowania wybranego narzędzia badawczego w podejściu ilościowym) i zaliczenie kolokwium sprawdzającego podstawowe umiejętności posługiwania się pakietem statystycznym (PS IMAGO/STATISTICA).  

 

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  3. Pilch T., Bauman T, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010. 
  4. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Warszawa 2010. 
  5. Hajduk E.,  Hipoteza w badaniach społecznych, Zielona Góra 2006. 
  6. Bedyńska S., Brzezicka A. (2007), Statystyczny drogowskaz, Warszawa: Wydawnictwo SWPS "Academica".
  7. Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2012), Statystyka. Od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Literatura uzupełniająca

  1. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
  2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
  3. Żegnałek K. Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki 2010.
  4. Nawojczyk M. (2004), Przewodnik po statystyce dla socjologów, Kraków: Wydawnictwo SPSS Polska.
  5. Pavkov T.W., Pierce K.A.(2005), Do biegu, gotowi – start: wprowadzenie do SPSS dla Windows, Gdańsk: Wydawnictwo GWP.

Uwagi

Informacje dla studentów, program przedmiotu oraz materiały do zajęć znajdują się na stronie: www.zmbs.wpps.uz.zgora.pl


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-11-2019 08:03)